Ustawa z 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (dalej: ustawa o zbiórkach publicznych) określa przedsięwzięcia określone w niej jako zbiórki publiczne, które spełniając określone warunki, podlegają zgłoszeniu. Trzeba pamiętać, że to dość istotne źródło finansowania organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego.
Od 1 lutego br. można składać wnioski o dofinansowanie z programu wieloletniego na rzecz Osób Starszych „Aktywni+” na lata 2021–2025 – Edycja 2023. Organizacje pozarządowe oraz instytucje prowadzące działalność pożytku publicznego mogą ubiegać się o dofinansowanie zadań publicznych kwotą od 25 tys. do 250 tysięcy zł.
W trakcie realizacji projektu trzeba zadbać, aby środki wydawać zasadnie i efektywnie oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Każdy wydatek powinien być udokumentowany w sposób, jaki wymaga instytucja udzielająca dofinansowania. Nie można rozliczyć wydatków, których nie ma w kosztorysie dołączonym do wniosku o dotację.
W Polsce już od 2023 r. będzie można zakładać fundacje rodzinne. Pozwoli to m.in. ochronić majątek i zatrzymać go w jednych rękach.
Zdecydowana większość organizacji non profit nie prowadzi działalności gospodarczej. W przeszłości mogły one sporządzać sprawozdanie finansowe z uwzględnieniem uproszczeń przewidzianych dla jednostek mikro, jeśli organy zatwierdzające ich sprawozdania podejmowały w odniesieniu do roku 2016 czy 2015 taką decyzję. Za 2021 rok niektóre z nich nie miały już takiej możliwości, ponieważ z katalogu jednostek mikro zostały usunięte stowarzyszenia i fundacje. Nie ma już znaczenia, że nie prowadzą one działalności gospodarczej.
© Wydawnictwo Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies. Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.