księgowanie

Jak zaksięgować przejęcie przez fundację aktywów

Jak zaksięgować przejęcie przez fundację aktywów i pasywów

Pytanie: Fundacja prowadząca w wynajętych obiektach dwa domy pomocy społecznej w formie wyodrębnionych księgowo oddziałów przekazuje nieodpłatnie prowadzenie jednego z domów do innej fundacji. Nowa fundacja chce przejąć DPS z wszelkimi jego zobowiązaniami w postaci opieki nad mieszkańcami (zawarte będą nowe umowy) oraz zobowiązaniami do spłaty za zakupione wcześniej usługi. Przeniesione zostaną środki trwałe (łóżka, urządzenia rehabilitacyjne), niespłacone należności za opiekę nad mieszkańcami oraz środki pieniężne, jakimi dysponuje DPS na własne potrzeby. Wartość zobowiązań do spłaty przekracza wartość przejmowanych aktywów. Jak fundacja przejmująca powinna zaksięgować przejęcie aktywów i pasywów (sporządzamy sprawozdanie zgodnie z załącznikiem 1 do ustawy o rachunkowości), w szczególności w korespondencji z jakim kontem? Ponieważ zobowiązania fundacji znacznie wzrosną, to należy wykazać po drugiej stronie jako kapitał ujemny (zapasowy lub rezerwowy), czy też rozpoznamy tu wartość? Czy też przejęte należności i środki trwałe należy traktować jako przychód, a zobowiązania jako koszt? Czy przejmowane środki trwałe wyceniamy wg wartości godziwej i tak przyjmujemy ich wartość początkową oraz czy ich amortyzacja będzie mogła być kosztem podatkowym?

Lokaty bankowe NGO. Sprawdź, jak zaksięgować odsetki

Lokaty bankowe NGO. Sprawdź, jak zaksięgować odsetki w ewidencji

Wolne środki pieniężne z otrzymanej darowizny lub grantu organizacja pozarządowa może zdeponować na lokacie bankowej.

Organizacja pozarządowa, która posiada wolne środki pieniężne (np. z otrzymanej darowizny bądź grantu), zanim dokona ich rozdysponowania, deponuje je w różnych formach oszczędności proponowanych przez banki. Najczęściej stosowanym sposobem inwestowania jest założenie lokaty bankowej (np. kwartalnej), czyli tak zwanego depozytu bankowego.

W zależności od długości trwania danej lokaty organizacja zalicza ją do aktywów długo lub krótkoterminowych, natomiast odsetki od lokaty – do przychodów finansowych. W przypadku gdy moment dopisania przez bank odsetek następuje po dniu bilansowym, przy dokonywaniu wyceny aktywów należy ustalić, podzielić i zaksięgować tę część odsetek, która dotyczy każdego roku obrotowego.

Zazwyczaj bank ma w swojej ofercie lokaty odnawialne (automatycznie) i nieodnawialne (po upływie terminu środki zostają zwrócone na rachunek bieżący wraz z odsetkami).

Organizacja podpisuje z bankiem umowę na zdeponowanie na pewien czas określonej kwoty pieniędzy w zamian za umowne odsetki.

Ewidencja odsetek

W świetle ustawy o rachunkowości lokaty zalicza się do inwestycji i – w zależności od okresu, na jaki zostały zawarte – klasyfikowane są do długo- lub krótkoterminowych aktywów finansowych albo do innych środków pieniężnych.

Odsetki stanowiące przychód zalicza się do przychodów finansowych. Podstawę do ich ewidencji w księgach rachunkowych stanowią odpowiednie dokumenty bankowe (np. wyciąg bankowy). Odsetki należy wykazywać w księgach rachunkowych według metody memoriałowej – w okresie, z którym związane jest ich powstanie. Natomiast podatkowo zastosowanie będzie miała zasada kasowa.

Lokaty bankowe zalicza się do inwestycji i – w zależności od okresu, na jaki zostały zawarte – klasyfikowane są do długo- lub krótkoterminowych aktywów finansowych albo do innych środków pieniężnych. Odsetki stanowiące przychód zalicza się do przychodów finansowych.

Doliczone przez bank odsetki zwiększają stan środków pieniężnych na rachunku bankowym i równocześnie drugostronnie zaliczane są do przychodów finansowych. Księgowanie odsetek dokonywane jest na podstawie wyciągów bankowych pod datą dopisania ich do rachunku bankowego, następującym zapisem:

Korzyści 

Dowiesz się:

  • Jak ewidencjonować lokaty bankowe.
  • Jak rozliczać zyski z lokaty
  • Jakie zwolnienia dla NGO w tym zakresie obowiązują
okulary na wykresach

Jak zaksięgować błędnie naliczoną składkę wypadkową?

Pytanie: Po kontroli ZUS okazało się, że za lata 2019 i 2020 roku spółka źle naliczała składkę wypadkową, tzn. w zaniżonej wysokości. Jak to w tej chwili poprawić, czy trzeba sporządzać korektę każdej listy płac? Czy można to zrobić za pośrednictwem płatnika poprzez poprawienie stawki wypadkowej i ponowne przeliczenie? Jak to zaksięgować? Czy będzie to koszt uzyskania przychodów bieżącego roku? Bilanse za tamte lata są zatwierdzone. Poza składką wypadkową jest kilka przypadków odnośnie złych oświadczeń dotyczących umów zlecenia, np. zleceniobiorca złożył oświadczenie, że jest gdzieś zatrudniony i uzyskuje przynajmniej minimalne wynagrodzenie i rezygnuje z dobrowolnych ubezpieczeń, a w rzeczywistości nie pracował i w związku z tym należało naliczać i potrącić z jego wynagrodzenia składki na ubezpieczenia społeczne. Obecnie pracownik już nie pracuje, pracodawca musi sam pokryć zarówno składki, które powinien wtedy naliczyć, a poza tym zapłacić składki za pracownika. Co z kosztami uzyskania przychodów, czy te składki będą kosztami? Według mnie te, które powinny być zapłacone przez pracownika, nie są kosztami, a te naliczone teraz i odprowadzone będą kosztami podatkowymi, czy mam rację? Na pewno wystąpią odsetki i one moim zdaniem nie będą kosztami. Ponadto zdarzyły się przypadki odwrotne, czyli zleceniobiorca złożył oświadczenie, że nie pracuje, więc podlegał ubezpieczeniom społecznym, a w rzeczywistości pracował i ubezpieczeniom społecznym mógł podlegać dobrowolnie, ale nie było oświadczenia. Pracodawca zdecydował w tym wypadku o poprawieniu list płac bez naliczania składek społecznych, wtedy wystąpi w ZUS nadpłata i jednocześnie nadpłata do zwrotu dla pracownika. Jak to wszystko poprawić?