fundacja

4 inwentaryzacja

Jak zaksięgować przejęcie przez fundację aktywów i pasywów?

Pytanie: Fundacja prowadząca w wynajętych obiektach dwa domy pomocy społecznej w formie wyodrębnionych księgowo oddziałów przekazuje nieodpłatnie prowadzenie jednego z domów do innej fundacji. Nowa fundacja chce przejąć DPS z wszelkimi jego zobowiązaniami w postaci opieki nad mieszkańcami (zawarte będą nowe umowy) oraz zobowiązaniami do spłaty za zakupione wcześniej usługi. Przeniesione zostaną środki trwałe (łóżka, urządzenia rehabilitacyjne), niespłacone należności za opiekę nad mieszkańcami oraz środki pieniężne, jakimi dysponuje DPS na własne potrzeby. Wartość zobowiązań do spłaty przekracza wartość przejmowanych aktywów. Jak fundacja przejmująca powinna zaksięgować przejęcie aktywów i pasywów (sporządzamy sprawozdanie zgodnie z załącznikiem 1 do ustawy o rachunkowości), w szczególności w korespondencji z jakim kontem? Ponieważ zobowiązania fundacji znacznie wzrosną, to należy wykazać po drugiej stronie jako kapitał ujemny (zapasowy lub rezerwowy), czy też rozpoznamy tu wartość? Czy też przejęte należności i środki trwałe należy traktować jako przychód, a zobowiązania jako koszt? Czy przejmowane środki trwałe wyceniamy wg wartości godziwej i tak przyjmujemy ich wartość początkową oraz czy ich amortyzacja będzie mogła być kosztem podatkowym?

  Jak dokonać prawidłowej dekretacji w księgach rachunkowych fundacji?

Jak dokonać prawidłowej dekretacji w księgach rachunkowych fundacji?

Pytanie: Fundacja jest płatnikiem VAT. Podane kwoty są podane przykładowo i w kwotach netto. Zakupy i sprzedaż dokonano na rachunek bankowy „130-01”. Jak prawidłowo zaksięgować (zadekretować „Wn”, „Ma”) w Księgach Handlowych (pełna księgowość) następujące operacje:

1. dotacja z UE na utworzenie stanowisk pracy Wama coop / dotacja otrzymana, wydatkowana i rozliczona w jednym roku obrachunkowym – 100.000 zł

2. dotacja z urzędu pracy na dofinansowanie wynagrodzenia i ZUS dla pracowników / dotacja otrzymana, wydatkowana i rozliczona w jednym roku obrachunkowym – 20.000 zł

3. dotacja z urzędu pracy na dofinansowanie wynagrodzenia i ZUS dla pracowników / dotacja otrzymana, wydatkowana i rozliczona w dwóch latach – 20.000 zł

4. pożyczka bezzwrotna na bieżącą działalność fundacji – 5.000 zł / w jednym roku

5. pożyczka zwrotna na rozwój fundacji – 45.000 zł / 03.2020-02.2025

6. spłata rat kapitałowych i odsetek z pożyczki nr 5

7. Zakup środka trwałego – 50.000 zł + amortyzacja/umorzenie na 3 lata + .......................

8. kradzież środka trwałego

9. kradzież wyposażenia (np. laptop)

10. naturalne zużycie wyposażenia (np. drukarka)

11. kaucja za czynsz za magazyn – 500 zł

12. czynsz za magazyn – 500 zł

13. zakup towarów – 1.000 zł

14. sprzedaż towarów – 1.000 zł

15. zakup paliwa dla pojazdów dostawczych (ŚT) wykorzystywany jedynie w fundacji – 100 zł 16. zakup paliwa dla pojazdów osobowych wykorzystywanych także dla celów prywatnych – 100 zł

17. zakup ogłoszenia (olx) na potrzeby fundacji – 100 zł

18. zakup usługi - kurs pedagogiczny dla pracownika fundacji – 750 zł

19. zakup polisy OC/AC na zakup samochodu osobowego wykorzystywanego także dla celów prywatnych – 2.000 zł

20. opłata za rejestrację samochodu osobowego wykorzystywanego także dla celów prywatnych – 200 zł

21. zakup oprogramowania księgowego FK – 2.000 zł

22. zaliczka na zakupy wyposażenia – 1.000 zł

23. sprzedaż usługi – 1.000 zł

24. sprzedaż samochodu osobowego wykorzystywanego także dla celów prywatnych – 10.000 zł

25. korekta sprzedaży – 2.000 zł