Wartość finansowanego przez pracodawcę szczepienia pracownika przeciw grypie stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Należy również odprowadzić składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.
Rozliczeniowe aspekty zakupu szczepienia na grypę dla pracowników
Niektóre organizacje decydują się na sfinansowanie szczepienia przeciw grypie dla pracowników z własnych środków. Czy takie świadczenie powinno być w 2024 roku oskładkowane i opodatkowane indywidualnie dla każdego pracownika?
Wartość finansowanego przez pracodawcę szczepienia pracownika przeciw grypie stanowi podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychód pracownika ze stosunku pracy. Przychodem ze stosunku pracy są bowiem otrzymane lub postawione do dyspozycji pracownika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń (art. 11 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT).
W okresie od 1 marca 2020 r. do końca miesiąca, w którym został odwołany stan epidemii w związku z COVID-19, nie pobierało się podatku dochodowego od osób fizycznych od wartości nieodpłatnych świadczeń z tytułu szczepień ochronnych przeciw grypie – rozporządzenie ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej z 2 grudnia 2020 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od wartości nieodpłatnych świadczeń z tytułu szczepień ochronnych przeciw grypie (Dz.U. z 2020 r. poz. 2174).
W konsekwencji, od wspomnianego przychodu należy też naliczać składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne (art. 18 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i art. 81 ust. 1 w związku z art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych).
Jednak, aby zgodnie z obowiązującym prawem uniknąć konieczności opłacenia składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, w niektórych przypadkach można zastosować § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Przepis ten stanowi, że korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji, nie stanowią podstawy wymiaru składek.
Trzy warunki, które trzeba spełnić, aby pracodawca nie odprowadzał składek ZUS od szczepień na grypę
1. |
pracownik musi ponieść część kosztu szczepionki |
2. |
świadczenie w postaci szczepienia musi mieć formę niepieniężną |
3. |
świadczenie musi być przewidziane w przepisach układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu |
W takim przypadku przychodem do opodatkowania będzie różnica między wartością świadczenia a odpłatnością poniesioną przez pracownika.
Zobacz także
Z jaką najdalszą datą można honorować informację z KRK?
Jak rozliczyć dodatek do wynagrodzenia z tytułu dojazdu do pracy?
Art. 10 ust. 1 pkt 1, art. 11 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 11 i 11a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.).
Art. 4 pkt 9, art. 18 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 497 ze zm.).
Art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 81 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 146 ze zm.).