Jakie podatkowe konsekwencje ma przekazanie świątecznych podarunków

Izabela Nowacka

Autor: Izabela Nowacka

Dodano: 11 listopada 2024
wEBINARY ng(147)

Część organizacji z okazji świąt Bożego Narodzenia przekazuje pracownikom dodatkowe bonusy w różnej formie – od gotówki, przez paczki, bilety na imprezy, bony towarowe, po karty upominkowe. Większość z nich stanowi przychód ze stosunku pracy. Jednak dzięki zwolnieniom podatkowo składkowym nie zawsze podarunki będą podlegać opodatkowaniu.

Pracodawcy, którzy dysponują zakładowym funduszem świadczeń socjalnych najczęściej do tego źródła sięgają, by zorganizować świąteczne wsparcie dla pracowników czy zleceniobiorców. Oczywiście jest to możliwe, o ile podział środków z przeznaczeniem na poszczególne rodzaje świadczeń będzie się odbywał zgodnie z regulaminem ZFŚS. Można bowiem finansować działalność polegającą m.in. na udzielaniu pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej.

Przejawem takiej akcji może być przekazywanie osobom uprawnionym bonów towarowych, paczek żywnościowych, kart upominkowych czy zapomóg pieniężnych. Choć Fundusz nie jest źródłem, które można przeznaczać na zakupy prezentów okolicznościowych, to akceptowane i dopuszczalne jest korzystanie z niego w czasie przedświątecznym. Szczególnie rodziny wielodzietne czy znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej potrzebują wtedy dodatkowych środków.

Rodzaje świadczeń i procedury ich przyznawania określa regulamin. Pracownicy i inne osoby uprawnione, wymienione w regulaminie, powinny być też poinformowane, w jakim terminie będą przyjmowane odpowiednie wnioski w tej sprawie, kiedy będą rozpatrywane, jakie mają złożyć dokumenty (załączniki do wniosku) oraz kiedy przyznane świadczenia będą udostępnione. Należy bowiem podkreślić, że pomoc udzielana jest na prośbę uprawnionego i ma ona charakter uznaniowy. Oznacza to, że oczekiwane świadczenie może, ale nie musi być przydzielone. Zależy to od spełnienia przez wnioskodawcę wymaganych kryteriów socjalnych.

Przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z funduszu uzależnia się bowiem od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z funduszu. Nie można odejść od tego warunku np. ze względu na święta. Stąd, aby pracodawca mógł prawidłowo rozporządzać funduszem, ma prawo żądać od osoby ubiegającej się odpowiednich dokumentów potrzebnych do zweryfikowania sytuacji materialno-bytowej jej i rodziny. Do wniosku pracownik powinien więc dołączyć np. zaświadczenie o wysokości dochodu przypadającego na jedną osobę w rodzinie, pozostającą we wspólnym gospodarstwie domowym.

Przyznawanie świadczeń pochodzących z ZFŚS z pominięciem wymogów socjalnych, a więc bez różnicowania ich wysokości ze względu na stan rodzinny czy ekonomiczny pracownika (każdemu jednakowo) jest naruszeniem ustawy o zfśs. Ponadto, wiąże się z ryzykiem błędnego rozliczenia podatkowo-składkowego. Pracodawca postąpi więc nieprawidłowo, jeśli rozprowadzi wśród pracowników np. bony o tej samej wartości czy takie same paczki, uznając, że ze względu na święta wartościowanie prezentów nie będzie „fair”. Środki funduszu powinny być bowiem kierowane do najbardziej potrzebujących, a nie jest możliwe, by wszyscy pracownicy znajdowali się w jednakowym położeniu osobistym.

Natomiast pracodawcy, którzy nie utworzyli ZFŚS lub którzy taki fundusz posiadają, ale chcą przed świętami wszystkich pracowników potraktować jednakowo, mogą sięgnąć do bieżących zasobów i z nich sfinansować prezenty.

Świąteczne prezenty dla pracowników a podatek

Wszelkie dodatkowe świadczenia od zakładu pracy, w tym o charakterze socjalnym, stanowią przychód ze stosunku pracy, niezależnie od postaci (pieniężna, rzeczowa). Zatem bony, paczki, bilety do teatru, karty podarunkowe czy przedpłacone (prepaid) również mieszczą się w kategorii przysporzenia majątkowego.

Jednak nie wszystko bezwzględnie podlega opodatkowaniu. Zwolniona z podatku dochodowego jest wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 1.000 zł.

Do końca 2023 r. obowiązywał podwojony limit zwolnienia, wynoszący 2.000 zł.

Poza zwolnieniem znajdują się bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi, które rzeczowymi świadczeniami nie są.

Zwolnienie ma więc zastosowanie, o ile:

świadczenia mają postać rzeczową lub finansową

w całości zostały sfinansowane z ZFŚS (świadczenie nie może być zakupione częściowo z funduszu, a częściowo ze środków np. obrotowych)

są związane z prowadzeniem przez pracodawcę działalności socjalnej w rozumieniu ustawy o zfśs (stosowanie kryteriów socjalnych)

łączna wartość wszystkich świadczeń w danym roku nie przekracza kwoty 1.000 zł

Ze świadczeń pieniężnych można wymienić zapomogi, karty przedpłacone (­prepaid). Te ostatnie to instrument dostępu do określonych wartości pieniężnych, który umożliwia regulowanie zobowiązań pieniężnych takich jak płatność za towary lub usługi. Karta przedpłacona jest więc środkiem płatniczym. Stąd, jeśli karta została sfinansowania z zfśs, to podlega zwolnieniu z podatku dochodowego do wyznaczonego limitu. Z kolei do rzeczowych świadczeń można zaliczyć paczki, kosze z artykułami spożywczo-przemysłowymi, bilety do kina, teatru.

Odrębną grupą są karty (kupony) upominkowe, zwane inaczej elektronicznymi bonami towarowymi. Zastępują tradycyjne, papierowe bony/talony towarowe, ale pełnią tę samą funkcję. Inny jest tylko nośnik, czyli magnetyczna karta. Ma ona określony nominał i do tej wartości posiadacz może dokonać wymiany karty na towar z oferty w oznaczonej sieci sklepów (wystawcy karty), np. zakupić odzież, kosmetyki. Dla celów podatkowych takie karty są traktowane jak znaki uprawniające do wymiany na towar/usługę, a to oznacza, że nie ma do nich zastosowania zwolnienie z PIT.

W przeciwieństwie do karnetów sportowych czy wejściówek do kina, karta podarunkowa, podobnie jak bon paliwowy czy turystyczny, nie jest rzeczą. Znaki te zastępują co prawda środki pieniężne, ale nie są powszechnie akceptowanym środkiem płatniczym jak pieniądz czy karta kredytowa.

Świadczenia finansowane ze środków obrotowych oraz wymienione już karty upominkowe podlegają opodatkowaniu od pełnej wartości.

Warto wspomnieć, że po wyczerpaniu limitu zwolnienia z podatku dla świadczeń z zfśs (1.000 zł) świadczenia te jako przychody ze stosunku pracy mogą być objęte ulgą – zerowy PIT, z której dany pracownik korzysta – ulga dla seniora, dla młodych do 26. roku życia, dla rodzin 4+ czy na powrót, o ile tu nie został przekroczony limit 85.528 zł na rok.

ZUS a świąteczne prezenty dla pracowników

Z podstawy wymiaru składek na ZUS są wyłączone świadczenia finansowane ze środków przeznaczonych na cele socjalne w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Ze zwolnienia korzystają wszelkie świadczenia, niezależnie od wartości czy formy. Nie ma bowiem żadnego ograniczenia w tym zakresie. Istotne jest natomiast źródło finansowania, czyli fundusz oraz fakt, czy mają charakter socjalny, a więc zostały przekazane zgodnie z regulaminem oraz ustawą o ZFŚS.

Warto jeszcze wskazać na jedno zwolnienie. Dotyczy ono pracodawców niemających ZFŚS, ale inny fundusz o charakterze socjalno-bytowym. Ze składek wolne są bowiem świadczenia wypłacane z funduszu utworzonego na cele socjalno-bytowe na podstawie układu zbiorowego pracy u pracodawców, którzy nie tworzą zakładowego funduszu świadczeń socjalnych – do wysokości nieprzekraczającej rocznie kwoty odpisu podstawowego na ZFŚS.

Przykład

W grudniu 2024 r. pracownica otrzymała od pracodawcy na święta bon towarowy o wartości 500 zł oraz paczkę ze słodyczami dla dziecka – 300 zł. Oba podarunki zostały zakupione ze środków ZFŚS. W tym roku pracownica dostała jeszcze z tego funduszu paczkę z okazji Dnia Dziecka – 200 zł oraz dofinansowanie do wczasów pod gruszą – 1.800 zł. Dla celów podatkowych limit zwolnienia został przekroczony 1.300 zł (2.300 zł – 1.000 zł). Oznacza to, że opodatkowaniu podlega kwota 1.300 zł.

Wszystkie świadczenia są zwolnione ze składek na ZUS.

Przykład

W grudniu br. pracownikom zostaną przekazane dodatkowe świadczenia z okazji świąt, takie jak kupony upominkowe, karty przedpłacone o różnej wartości doładowania, a także kosze z artykułami spożywczymi (słodycze, kawa). Świadczenia będą sfinansowane z dwóch źródeł: ze środków ZFŚS – według sytuacji materialnej pracownika i jego rodziny oraz z obrotowych – dla tych, którzy nie spełnili warunków socjalnych. Pan Adam pierwszy raz w tym roku otrzyma z zfśs: – kosz o wartości 200 zł, kartę przedpłaconą z limitem 500 zł. Natomiast pan Adrian otrzyma ze środków bieżących kartę upominkową o wartości 200 zł. Świadczenia pana Adama pozostaną zwolnione zarówno z podatku PIT, jak i składek na ZUS. A u pana Adriana opodatkowanym i oskładkowanym przychodem będzie cała wartość karty. Zaliczka na podatek oraz składki ubezpieczeniowe naliczone od karty zmniejszą dochód pieniężny do wypłaty.

Święta a moment uzyskania przychodu

Od strony podatkowej przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W tym kontekście należy nadmienić, że zazwyczaj świąteczną pomoc, upominki pracodawcy przekazują współpracownikom przed świętami, w grudniu. Może się jednak zdarzyć, że pracownik odbierze swój prezent dopiero po Nowym Roku, czyli już w styczniu 2025 r. Będzie to przychód stycznia, co w konsekwencji zobliguje pracodawcę do naliczenia zaliczki podatkowej zgodnie z przepisami obowiązującymi od tego miesiąca/roku.

Przykład

Pracodawca w grudniu obdarował pracowników upominkami w postaci paczek ze słodyczami i innymi artykułami spożywczymi. Pracodawca sfinansował je ze specjalnej rezerwy środków. Wartość każdej paczki wyceniono na 300 zł. Jeden z pracowników nie odebrał jednak swojej paczki, ponieważ w grudniu był nieobecny w pracy z powodu choroby. Przyjął ją dopiero 2 stycznia 2025 r. Paczka nie jest świadczeniem pieniężnym, więc mimo że została dla pracownika przygotowana i odłożona w grudniu, stała się jego przychodem w styczniu.

Świąteczne spotkanie

Spotkania opłatkowe, przyjęcia mikołajkowe dla dzieci to zazwyczaj często spotykana praktyka sprzyjająca integracji pracowników. Spotkania mogą być organizowane ze środków pochodzących z ZFŚS, z pominięciem kryteriów socjalnych.

Orzecznictwo w tym zakresie aprobuje pogląd, że spotkania integracyjne, jako usługi o charakterze nieulgowym, mogą być finansowane z funduszu, a udział w nich może wziąć każdy z uprawnionych na równych prawach (wyrok SN z 23 października 2008 r., sygn. akt II PK 74/08, OSNP 2010/7–8/88). Działalność socjalna pracodawcy nie ogranicza się jedynie do udzielania ulgowych usług i świadczeń. Może on również zaspokajać zbiorowe potrzeby zatrudnionych, organizując imprezy, np. wspólne wycieczki, spotkania integracyjne, pikniki. Taka forma działalności powinna być jednak zapisana w regulaminie ZFŚS.

Jeśli chodzi o kwestię ewentualnego powstania przychodu z tytułu udziału w świątecznych imprezach, to, odkąd obowiązuje wyrok TK z 8 lipca 2014 r. (sygn. akt K 7/13), sprawa imprez integracyjnych nie powoduje już problemów. Gdy pracodawca proponuje pracownikom udział w spotkaniach integracyjnych okolicznościowych, a ci w nich uczestniczą dobrowolnie, po ich stronie nie pojawia się korzyść, choćby w postaci zaoszczędzenia wydatku. Nie można więc mówić o przychodzie w rozumieniu ustawy o PIT.

Skoro przychód z racji udziału w firmowej imprezie nie występuje, to nie ma też obowiązków w zakresie pobierania zaliczek na podatek czy składek ZUS.

Prezenty dla emerytów

Z okazji świąt pracodawcy przekazują różnego rodzaju świadczenia także byłym pracownikom – emerytom/rencistom. W świetle podatku dochodowego z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem pracy (lub pokrewnym), w tym od związków zawodowych, pobiera się podatek zryczałtowany w wysokości 10% należności, ale dopiero od nadwyżki ponad limit zwolnienia, który na rok podatkowy wynosi 4.500 zł.

Zwolnieniem do tego limitu są objęte świadczenia otrzymywane przez byłych pracowników – emerytów lub rencistów (art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT), niezależnie od rodzaju czy formy ani też źródła finansowania.

Podstawa prawna: 

art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 38, 67, art. 30 ust. 1 pkt 4, art. 32, art. 52l ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 226),

§ 2 ust. 1 pkt 19, pkt 20 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 728),

art. 2 pkt 1, art. 8 ust. 1, ust. 2 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 288).

Izabela Nowacka

Autor: Izabela Nowacka

Ekonomista, specjalizuje się w prawie pracy, ubezpieczeniach społecznych i prawie podatkowym. Autorka licznych publikacji z zakresu rozliczania wynagrodzeń, współpracuje z wieloma wydawnictwami, jest autorką publikacji m.in. w Rzeczpospolitej, Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, Monitorze rachunkowości budżetowej

Nr 277 listopad 2024

Nr 277 listopad 2024
Dostępny w wersji elektronicznej