Od 1 lipca będzie obowiązywać nowa wysokość płacy minimalnej

Maciej Karpiński

Autor: Maciej Karpiński

Dodano: 11 czerwca 2024
Od 1 lipca będzie obowiązywać nowa wysokość płacy

Wysokość wynagrodzenia pracownika zatrudnionego w pełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy nie może być niższa od wysokości płacy minimalnej. Od 1 lipca minimalne wynagrodzenie za pracę w wynosi 4.300 zł.

Korzyści 
  • Dowiesz się ile od 1 lipca 2024 r wynosi minimalne wynagrodzenie za prace
  • Sprawdzisz jak zastosować nowy limit płacy minimalnej w praktyce

Wzrost kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę powoduje konieczność podwyższenia wynagrodzeń tym pracownikom, których dotychczasowa płaca byłaby niższa od minimalnej. Przepis art. 29 § 1 pkt 3 Kodeksu pracy wymaga, aby w umowie o pracę strony określiły wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników tego wynagrodzenia. W konsekwencji, każda zmiana w tym zakresie, w szczególności podwyżka wynagrodzenia, jest równoznaczna ze zmianą umowy o pracę, do której dokonania potrzebna jest zgoda obu jej stron – zarówno pracodawcy, jak i pracownika. W myśl art. 29 § 4 Kodeksu pracy zmiana warunków umowy o pracę wymaga formy pisemnej. Prowadzi to do wniosku, że w przypadku podwyższenia wynagrodzenia za pracę konieczne jest sporządzenie na tę okoliczność pisemnego dokumentu – aneksu do umowy o pracę i podpisanie go przez obie strony.

Jednak przy przyznawaniu podwyżek wynagrodzeń pracodawcy często stosują praktykę przekazywania pracownikom pism z informacją o nowej kwocie wynagrodzenia, nie oczekując od pracowników pisemnej akceptacji tej zmiany. Za uznaniem takiej praktyki za dopuszczalną przemawia to, iż podwyżka wynagrodzenia jest zmianą na korzyść pracownika, zatem przyjęcie wspomnianego pisma przez pracownika można traktować jako jego dorozumianą zgodę na zmianę umowy dotyczącą kwoty wynagrodzenia. W wyroku z 11 grudnia 2014 r. (sygn. akt I PK 118/14) Sąd Najwyższy stwierdził, że wypłacenie pracownikowi przez pracodawcę wynagrodzenia wyższego niż określone w umowie o pracę, w przypadku gdy strony nie uzgodniły tego na piśmie, może stanowić dorozumianą zmianę umowy o pracę.

Zatem, choć pisemny aneks do umowy o pracę, podpisany przez obie jej strony, jest najpełniejszym dopełnieniem zachowania formy pisemnej, wymaganej przepisem art. 29 § 4 Kodeksu pracy, to praktykę przyznawania pracownikom podwyżek wynagrodzeń pismami jednostronnie podpisywanymi przez pracodawcę. Zważywszy, że podwyżka wynagrodzenia jest zmianą na korzyść pracownika – można uznać za dopuszczalną.

W kontekście zapewnienia pracownikowi wynagrodzenia na wymaganym prawem poziomie minimalnym ze szczególnym przypadkiem mamy do czynienia wówczas, gdy wynagrodzenie za pracę nie zostało w umowie określone przez podanie konkretnej kwoty (kwot), lecz przez zamieszczenie w umowie postanowienia, iż wynagrodzenie pracownika jest równe minimalnemu wynagrodzeniu za pracę, o którym mowa w ustawie z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu. Dzięki takiemu uniwersalnemu postanowieniu nie trzeba dokonywać zmian w umowie o pracę, gdy wzrasta wysokość minimalnego wynagrodzenia. Wspomniane postanowienie oznacza bowiem, że pracownikowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości równej zawsze obowiązującemu wynagrodzeniu minimalnemu.

Do obliczenia wysokości wynagrodzenia pracownika przyjmuje się przysługujące mu składniki wynagrodzenia i inne świadczenia wynikające ze stosunku pracy, zaliczone według zasad statystyki zatrudnienia i wynagrodzeń określonych przez GUS. Z zastrzeżeniem, że nie uwzględnia się:

nagrody jubileuszowej,

odprawy pieniężnej przysługującej pracownikowi w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy,

wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych,

dodatku do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej,

dodatku za staż pracy,

dodatku za szczególne warunki pracy (art. 6 ust. 4 i 5 ustawy).

Aby ustalić, czy pracownik otrzymuje wynagrodzenie na poziomie co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę, należy porównać obie te kwoty.

Choroba pracownika

Inna nieobecność

W celu obliczenia minimalnego wynagrodzenia za przepracowanie części miesiąca, jeżeli pracownik za pozostałą część tego miesiąca otrzymał wynagrodzenie określone w art. 92 Kodeksu pracy lub zasiłek z ubezpieczenia chorobowego:

miesięczną kwotę wynagrodzenia dzieli się przez 30;

otrzymaną kwotę mnoży przez liczbę dni wskazanych w zaświadczeniu lekarskim o czasowej niezdolności pracownika do pracy;

tak obliczoną kwotę wynagrodzenia odejmuje się od wynagrodzenia przysługującego za cały miesiąc.

W celu obliczenia wynagrodzenia minimalnego za przepracowaną część miesiąca, jeżeli pracownik w tym miesiącu był nieobecny w pracy z innych przyczyn niż niezdolność do pracy spowodowana chorobą, i za czas tej nieobecności nie zachowuje prawa do wynagrodzenia:

miesięczną stawkę wynagrodzenia dzieli się przez liczbę godzin przypadających do przepracowania w danym miesiącu, a następnie

otrzymaną kwotę mnoży się przez liczbę godzin nieobecności pracownika w pracy;

tak obliczoną kwotę wynagrodzenia odejmuje się od wynagrodzenia przysługującego za cały miesiąc.

Jeżeli w danym miesiącu, z uwagi na terminy wypłat niektórych składników wynagrodzenia lub rozkład czasu pracy, wynagrodzenie pracownika jest niższe od wysokości minimalnego wynagrodzenia, następuje uzupełnienie wynagrodzenia do tej wysokości w postaci wyrównania, które wypłaca się za okres każdego miesiąca łącznie z wypłatą wynagrodzenia (art. 7 ustawy).

 

Minimalne wynagrodzenie za część miesiąca – dwie możliwości

Sposób ustalenia minimalnego wynagrodzenia za przepracowanie części miesiąca zależy od tego:

czy nieobecność pracownika w pracy była spowodowana przyczyną uzasadniającą wypłatę wynagrodzenia chorobowego lub zasiłku z ubezpieczenia chorobowego, czy też

powód nieobecności był inny.

Wynagrodzenie minimalne netto – cztery warianty

Ustalenie kwoty wynagrodzenia minimalnego netto na drugie półrocze 2024 roku zależy od tego, czy i jakie potrącenia, w tym na poczet podatku dochodowego i składek ZUS, są dokonywane. Poniżej przedstawiono przykładowe obliczenia wynagrodzenia minimalnego netto dla podstawowych i podwyższonych kosztów uzyskania przychodu oraz z uwzględnieniem wpłat do pracowniczego planu kapitałowego (PPK) i bez ich uwzględnienia.

Wariant wynagrodzenia

Minimalne wynagrodzenie netto

Koszty uzyskania przychodu w kwocie 250 zł, bez wpłaty do PPK

3.261,53 zł

Koszty uzyskania przychodu w kwocie 300 zł, bez wpłaty do PPK

3.267,53 zł

Koszty uzyskania przychodu w kwocie 250 zł, z wpłatą do PPK

3.167,53 zł

Koszty uzyskania przychodu w kwocie 300 zł, z wpłatą do PPK

3.173,53 zł

Przykład

We wrześniu 2024 roku wystąpił przestój z przyczyn leżących po stronie pracodawcy wynoszący 5 dni (40 godzin). Wynagrodzenie pracownika wynikające z umowy o pracę nie zostało określone stawką miesięczną ani godzinową. Ma ono bowiem charakter prowizji uzależnionej od wyników pracy, mierzonej według ustalonych przez pracodawcę kryteriów. W związku z tym, w myśl art. 81 § 1 Kodeksu pracy, pracownikowi należy się za przestój wynagrodzenie wynoszące 60% wynagrodzenia, nie niższe jednak od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Przy obliczaniu tego wynagrodzenia stosuje się zasady obowiązujące przy ustalaniu wynagrodzenia za urlop (§ 4 ust. 1 i 2 pkt 2 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy; tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 927). W celu ustalenia wynagrodzenia za 1 godzinę przestoju dokonujemy następujących obliczeń, uwzględniających otrzymane przez pracownika wynagrodzenia za 3 miesiące poprzedzające bezpośrednio wrzesień 2024 r.:

4.500 zł – za czerwiec (160 godzin pracy), 4.600 zł – za lipiec (184 godziny pracy) i 5.000 zł za sierpień 2024 r. (168 godzin pracy): (4.500 zł + 4.600 zł + 5.000 zł): (160 + 184 + 168) = 14.100 zł: 512 = 27,54 zł.

Kwota stanowiąca 60% wynagrodzenia pracownika za godziny przestoju wynosi 660,96 zł, zgodnie z obliczeniem: 27,54 zł × 40 × 60% = 660,96 zł. Obliczenie wynagrodzenia minimalnego za wspomniany przestój przedstawia się następująco (uwzględniamy 168 godzin przypadających do przepracowania w całym wrześniu 2024 r.):

4.300 zł: 168 = 25,59 zł;

25,59 zł × 40 = 1.023,60 zł.

Jak wynika z powyższego, kwota stanowiąca 60% wynagrodzenia jest niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę, w związku z czym pracownikowi należy zapłacić za 40 godzin przestoju 1.023,60 zł.

Przykład

Pracodawca zamierza potrącić z wynagrodzenia pracownika pełnoetatowego za październik 2024 r., wynoszącego 6.000 zł netto, zaliczki udzielone pracownikowi, podlegające zwrotowi. Kwota zaliczek do zwrotu wynosi 8.200 zł. Zgodnie z art. 87 § 3 pkt 2 Kodeksu pracy, kwota potrącenia zaliczek nie może przekroczyć połowy wynagrodzenia pracownika. Ponadto, w myśl art. 871 § 1 pkt 2 Kodeksu pracy, wolna od potrąceń jest równowartość 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę netto, czyli wynagrodzenia po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wpłat dokonywanych do pracowniczego planu kapitałowego, jeżeli pracownik nie zrezygnował z ich dokonywania. W przypadku wspomnianego pracownika minimalne wynagrodzenie netto wynosi 3.261,53 zł (zastosowane koszty uzyskania przychodu wynoszą 250 zł, a pracownik nie dokonuje wpłat do PPK – por. jedno z obliczeń wynagrodzenia netto przedstawione wcześniej). Połowa wynagrodzenia pracownika za październik 2024 r. wynosi 3.000 zł (6.000 zł: 2 = 3.000 zł), zaś kwota wolna od potrąceń – 2.446,15 zł (3.261,53 × 75% = 2.446,15 zł). W związku z powyższym, z wynagrodzenia pracownika za październik 2024 r. pracodawca może potrącić na poczet spłaty udzielonych pracownikowi zaliczek kwotę 3.000 zł, stanowiącą połowę wynagrodzenia netto pracownika. Jest to możliwe dlatego, że pracownikowi zostanie jednocześnie zapewniona kwota wolna od potrąceń – pracodawca wypłaci mu 3.000 zł, a kwota wolna od potraceń wynosi 2.446,15 zł.

Przykład

Pracownikowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy przysługuje zasiłek chorobowy za 4 dni sierpnia 2024 r. W okresie 12 miesięcy poprzedzających sierpień 2024 r. pracownik otrzymywał następujące wynagrodzenia miesięczne:

3.800 zł – przez 5 miesięcy, od sierpnia do grudnia 2023 r.,

4.250 zł – przez 6 miesięcy od stycznia do czerwca 2024 r.,

4.500 zł – w lipcu 2024 r.

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie z okresu wspomnianych 12 miesięcy wynosi zatem 4.083,33 zł, zgodnie z obliczeniem: (3.800 zł × 5 + 4.250 zł × 6 + 4.500 zł × 1): 12 = 49.000 zł: 12 = 4.083,33 zł. Wynagrodzenie za 1 dzień, obliczone od tej kwoty, wynosi 132,64 zł (4.083,33 zł: 30 = 136,11 zł). A zatem wynagrodzenie chorobowe za 4 dni wynosiłoby 424,45 zł zgodnie z obliczeniem: 136,11 zł × 4 × 80% = 435,55 zł. Aby stwierdzić, czy nie jest to kwota za niska, należy porównać ją z dopuszczalną kwotą minimalną obliczoną następująco:

4.300 zł – 4.300 zł × 13,71% = 3.710,47 zł,

3.710,47 zł: 30 = 123,68 zł,

123,68 zł × 4 × 80% = 395,78 zł.

Obliczony zasiłek chorobowy w kwocie 435,52 zł nie wymaga podwyższenia, gdyż przekracza wysokość zasiłku wynikającego z minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Płaca minimalna pracownika do 26. roku życia

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. a ustawy o PIT, przychody otrzymane przez pracownika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł, są wolne od podatku. Pracownik taki nie jest jednak zwolniony z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Okoliczność zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych nie znosi obowiązku zapewnienia pracownikowi, który nie ukończył 26 lat, począwszy od 1 lipca 2024 r., wynagrodzenia brutto nie niższego niż 4.300 zł. Okoliczność ta ma natomiast wpływ na kwotę wynagrodzenia minimalnego netto, która w przypadku pracownika w wieku poniżej 26 lat jest wyższa od kwoty takiego wynagrodzenia przysługującego osobie w wieku 26 lat lub starszej. Analogicznie do przedstawionego wyżej zestawienia przykładowych obliczeń wynagrodzenia minimalnego netto dla podstawowych i podwyższonych kosztów uzyskania przychodu oraz z uwzględnieniem wpłat do pracowniczego planu kapitałowego (PPK) i bez ich uwzględnienia, wyliczenia dla pracownika, który nie ukończył 26. roku życia przedstawiają się następująco:

Wariant wynagrodzenia

Minimalne wynagrodzenie netto

Bez wpłaty do PPK

3.376,53 zł

Z wpłatą do PPK

3.290,53 zł

W przypadku pracownika zwolnionego z podatku dochodowego od osób fizycznych nie mają znaczenia koszty uzyskania przychodu, gdyż pracownik nie opłaca zaliczek podatku.

Przykład

Z wynagrodzeń dwóch pracowników – jednego w wieku powyżej 26 lat, a drugiego w wieku poniżej 26 lat – pracodawca dokonuje potrąceń na poczet egzekwowanych należności innych niż alimentacyjne. Pracodawca musi uwzględniać w odniesieniu do tych pracowników różne kwoty minimalnego wynagrodzenia netto, wolne od wspomnianych potrąceń. W przypadku pracownika w wieku powyżej 26 lat będzie to kwota niższa niż w przypadku pracownika, który nie ukończył 26. roku życia. Z wynagrodzenia drugiego z nich nie pobiera się bowiem zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. 

Podstawa prawna: 

§ 1, § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 14 września 2023 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. (Dz.U. z 2023. poz. 1893).

Art. 2 ust. 2 pkt 3 i ust. 5, art. 3 pkt 1, art. 6 ust. 1, 4, 5, art. 7 ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 2207 ze zm.).

Art. 17 ustawy budżetowej z 18 stycznia 2024 r. na rok 2024 (Dz.U. z 2024 r. poz. 122).

Art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.).

Maciej Karpiński

Autor: Maciej Karpiński

Specjalista z zakresu prawa pracy, zarządzania pracownikami i funkcjonowania samorządu terytorialnego. Prawnik. Wykładowca na kursach kadrowo-płacowych. Jego doświadczenie zawodowe obejmuje m. in. pracę na kierowniczych stanowiskach w działach personalnych banków oraz w komórkach audytu i kontroli, w samorządzie terytorialnym.

Nr 277 listopad 2024

Nr 277 listopad 2024
Dostępny w wersji elektronicznej