Certyfikat wystawcy faktury -  klucz do KSeF. Zaplanuj pobranie i testy

Anita Gołębiewska

Autor: Anita Gołębiewska

Dodano: 28 października 2025
KSEFF felieton certyfikat

Wraz z wprowadzeniem obowiązkowego KSeF w 2026 roku, pojawia się nowy termin: certyfikat wystawcy faktury. Właśnie ten certyfikat pomoże przedsiębiorcom wystawiać faktury w czasie awarii. 

 

Certyfikat będzie niezbędny, jeśli będziemy wystawiać faktury w trybie offline, czyli wtedy, gdy nie będzie w danym momencie dostępu do internetu lub KSeF nie będzie działał. Ale nawet jeśli przedsiębiorca nie będzie planował korzystania z tej opcji, warto go mieć. Działa jak ubezpieczenie, lepiej mieć i nie korzystać, niż mieć i potrzebować.

Certyfikat to nie login i hasło. To specjalny plik autoryzacyjny, który identyfikuje firmę i potwierdza, że wystawca faktury ma prawo wystawić fakturę w imieniu konkretnego podmiotu. Tylko certyfikaty wystawione przez Ministerstwo Finansów będą respektowane w KSeF. Czyli nie będzie żadnych innych opcji i rozwiązań komercyjnych - wszystko będzie bazowało na jednym certyfikacie.

Certyfikat będzie można pobrać od 1 listopada 2025 r., ale nie warto czekać do ostatniej chwili. Twój system księgowy lub ERP musi być odpowiednio skonfigurowany, a procedury wysyłki przetestowane. Dla niektórych firm będzie to pierwszy kontakt z cyfrowymi certyfikatami, więc testy warto zaplanować i zrobić dużo wcześniej.

Przed wdrożeniem tego rozwiązania trzeba zastanowić się: kto w firmie będzie korzystać z certyfikatu? Czy tylko osoba wystawiająca faktury, czy właściciel firmy, czy księgowy? Być może każda z tych osób będzie go potrzebowała. Dla firm korzystających z usług biura rachunkowego trzeba będzie określić nowy model współpracy. Warto to z góry ustalić ponieważ certyfikat przypisany jest do konkretnej osoby i roli. Rola oznacza prawa jakie ma użytkownik w ramach wysyłki i odbioru dokumentacji z KSeF.

Podsumowując: certyfikat wystawcy faktury to coś więcej niż nowy obowiązek, to ważny element bezpieczeństwa i ciągłości działania w cyfrowym świecie faktur. Należy zaplanować jego uruchomienie dla wszystkich osób zaangażowanych w proces pobierania i wysyłania faktur do KSeF. Jest to ważny element sprawnego funkcjonowania firmy po wejściu obowiązkowego KSeF.

Ważny termin:

1 listopada 2025 r. Data od której można będzie pobierać certyfikaty niezbędne przy wystawaniu faktury w trybie offline.

Zobacz także

Anita Gołębiewska

Autor: Anita Gołębiewska

Liderka z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży księgowej, które zdobywała prowadząc księgowość międzynarodowych korporacji oraz rekrutując i zarządzając zespołami liczącymi kilkadziesiąt osób. Współtworzyła spółki SuperKsięgowa S.A i CashDirector S.A odpowiadała za wdrożenie usługi mOrganizer w mBanku. Zbudowała OSCBR jedną z największych sieci księgowych. Przez 6 lat pełniła funkcję Dyrektora Zarządzającego Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR), gdzie była odpowiedzialna za nadzór operacyjny, współpracę ze strategicznymi partnerami oraz dynamiczny rozwój sieci. Obecnie sieć zrzesza ponad 3000 biur rachunkowych w całym kraju. Pomysłodawczyni i autorka innowacyjnych programów edukacyjnych, takich jak Ogólnopolskie Cyfrowe Rewolucje Księgowe oraz „Bądź Gotowy na KSeF” pod patronatem honorowym Ministerstwa Finansów. Jej pasją jest nieustanne dążenie do podnoszenia standardów i innowacyjności w branży księgowej. Mentorka w Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, Członkini Rady Programowej w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji, Niezależna Licencjonowana Trenerka i Mówca Motywacyjny John Maxwell Team, certyfikowany mentor i coach business EMCC. W 2024 roku ukończyła studia podyplomowe na Akademii Leona Koźmińskiego na kierunku Lider Innowacji, co dodatkowo wzbogaciło jej kompetencje w zakresie zarządzania innowacjami.
Słowa kluczowe:
felietonKseFKSeF 2.0

Nr 293 Październik 2025 r.

Nr 293 Październik 2025 r.
Dostępny w wersji elektronicznej