Pytanie: Pracownik był zatrudniony na podstawie umowy o pracę i zakończył współpracę z 30 listopada 2023 r. Następnie, w okresie od 17 stycznia 2024 r. do 31 lipca 2025 r., świadczył usługi w naszej organizacji na podstawie umowy zlecenia, objętej wyłącznie składką zdrowotną (w tym czasie był zatrudniony w innej firmie na etacie). Od 1 sierpnia 2025 r. pracownik ponownie został zatrudniony w naszej organizacji na umowę o pracę. W poprzednim zatrudnieniu był uczestnikiem Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK). Czy w związku z ponad 12-miesięczną przerwą w zatrudnieniu należy odczekać 90 dni i dopiero po tym czasie ponownie zapisać pracownika do PPK, czy możliwe jest zgłoszenie go do programu już od pierwszego dnia zatrudnienia – czyli 1 sierpnia 2025 r.?
Pytanie: Organizacja wdrożyła PPK. Co miesiąc są naliczane, pobierane i odprowadzone wpłaty. Niestety okazało się, że błędnie przesłano składki w sierpniu. Przez pomyłkę powielono wpłatę z miesiąca poprzedniego, w wyniku czego część pracowników otrzymała wpłaty na rachunki uczestników z zaniżoną wartością, a część z zawyżoną. W jaki sposób można skorygować błąd? Czy od ewentualnych rekompensat należy naliczyć składki ZUS i podatek?
Od 1 stycznia 2024 r. z obniżenia swojej wpłaty podstawowej będzie mógł korzystać uczestnik PPK, który zarabia miesięcznie nie więcej niż 5.090,40 zł, a od 1 lipca 2024 r. – nie więcej niż 5.160 zł.
Wpłata podstawowa do PPK, finansowana przez uczestnika tego programu, wynosi zasadniczo 2% jego wynagrodzenia. Osoby o niższych zarobkach mogą skorzystać z obniżenia tej wpłaty – nawet do 0,5%.
Ponowny autozapis dotyczy osób, które złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. W przypadku osób zatrudnionych niebędących uczestnikami PPK niezbędne jest wcześniejsze zawarcie dla nich umowy o prowadzenie PPK.
Pytanie: Z wynagrodzenia za marzec naliczymy i pobierzemy wpłaty do PPK zarówno od aktywnych uczestników PPK, jak i osób, które zostaną automatycznie zapisane do programu, ponieważ nie złożyły ponownie deklaracji rezygnacji. Co z przychodem pracownika, a tym samym z podatkiem dochodowym? Wynagrodzenie będzie wypłacone 10 marca 2023 r., a składki do PPK możemy przekazać najwcześniej 1 kwietnia 2023 r. Kolejne wynagrodzenie będziemy wypłacać 10 kwietnia i tu naliczymy PPK i jednocześnie zapłacimy do instytucji finansowej, a tym samym pobierzemy podatek od PPK pracodawcy. Co z kwotą, którą naliczymy w wynagrodzeniu 10 marca 2023 r., a nie opodatkujemy? Czy należy ją dopisać do wynagrodzenia wypłaconego 10 kwietnia 2023 r. (zapłata do instytucji finansowej 1 kwietnia 2023 r.). Proszę o wyjaśnienie zasad na liczbach – od wynagrodzenia 4.000 zł.
Pytanie: Czy obecnie pracownicy znowu powinni złożyć od 2023 r. decyzje o odstąpieniu z PPK? Chodzi o tych pracowników, którzy przekazali takie decyzje pracodawcy już to przy zatrudnieniu i nadal pracują. Czy jeszcze coś pracownicy muszą złożyć?
Pytanie: Z jaką datą pracownicy powinni złożyć rezygnację z przystąpienia PPK? Czy nowo zatrudnieni pracownicy podlegają autozapisowi od razu po podjęciu pracy, czy dopiero po 3 miesiącach zatrudnienia? Czy jeśli powstaje nowa jednostka 1 lutego 2023 r., to czy tacy pracownicy powinni od razu złożyć rezygnację, jeśli nie chcą przystąpić do PPK, czy dopiero po upływie 3 miesięcy?
© Wydawnictwo Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies. Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.