Odpowiedź: Organizacje pozarządowe mają coroczny obowiązek sprawozdawczy - przygotowują, podpisują, zatwierdzają i wysyłają do odpowiedniego organu sprawozdanie finansowe. Sprawozdanie musi być podpisane przez cały zarząd ale jedną osobę z zarządu, gdy pozostałe oświadczają, że sprawozdanie spełnia wymogi, a także powinno zostać przyjęte za pomocą uchwały przez właściwy organ do tego upoważniony np. walne zebranie członków. Podczas procesu sporządzania i zatwierdzania sprawozdania finansowego należy mieć na uwadze najważniejsze terminy:
- termin sporządzenia sprawozdania: do 31 marca
- termin przyjęcia sprawozdania przez właściwe władze w organizacji - do 30 czerwca
- termin przekazania do Urzędu Skarbowego (przesłanie do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej) przez organizacje nieprowadzące działalności gospodarczej - w ciągu 15 od daty zatwierdzenia sprawozdania.
Sprawozdania finansowe muszą być sporządzone według zasad określonych bezpośrednio w ustawie o rachunkowości. Organizacje pozarządowe zazwyczaj sporządzają sprawozdanie wg załącznika 6 do ustawy o rachunkowości – gdyż jest to wzór sprawozdania dedykowany organizacjom pozarządowym. Organizacja ma prawo wybrać wzór sprawozdania z załącznika 1 do ustawy o rachunkowości, gdy prowadzi księgowość wg tzw. pełnych zasad tzn. bez uproszczeń.
Jedyna sytuacja, gdy nie ma obowiązku sporządzania sprawozdania finansowego występuje wtedy, gdy organizacja pozarządowa spełnia warunki i zdecydowała się na prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów, a także zgłosiła swoją decyzję w odpowiednim terminie do US.