Termin wdrożenia obowiązku e-Doręczeń po raz kolejny przesunięty

Dodano: 22 lipca 2024
wEBINARY ng(59)

Termin wdrożenia obowiązku stosowania e-Doręczeń zostanie po raz kolejny przesunięty, tym razem na 1 stycznia 2025 r.  Według resortu cyfryzacji pozwoli to na przeprowadzenie nowelizacji ustawy o doręczeniach oraz innych ustaw, wprowadzając okres przejściowy w stosowaniu e-Doręczeń.

Korzyści 

Dowiesz się:

  • Które grupy podmiotów będą miały obowiązek korzystać z  e-Doręczeń
  • Czym Ministerstwo Cyfryzacji tłumaczy potrzebę kolejnego przesunięcia terminu wdrożenia tego obowiązk

Ministerstwie Cyfryzacji poinformowało o kolejnym przesunięciu terminu wdrożenia obowiązku stosowania e-Doręczeń. Jest ono niezbędne, aby przeprowadzić proces legislacyjny zmieniający ustawę o doręczeniach elektronicznych.

To elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Jest to usługa zaufania uregulowana w rozporządzeniu UE eIDAS oraz ustawie o doręczeniach elektronicznych. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru.

Docelowo wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy i zawody zaufania publicznego będą miały obowiązek mieć adres do doręczeń elektronicznych i prowadzić korespondencję za pośrednictwem e-Doręczeń.

Publiczne usługi e-Doręczeń, tj. publiczną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz publiczną usługę hybrydową (urząd nadaje elektronicznie, OW drukuje i doręcza obywatelowi papierowo) świadczy operator wyznaczony (OW), którym obecnie jest Poczta Polska.

Termin wejścia w życie obowiązku stosowania doręczeń elektronicznych, określonych przepisami ustawy o doręczeniach elektronicznych był kilkukrotnie przesuwany. Ostatnie przesunięcie z grudnia 2023 roku było podyktowane niewystarczającą gotowością po stronie podmiotów publicznych. Aktualnie termin ten, określony w komunikacie, wydanym na podstawie art. 155 ust. 10 ustawy o doręczeniach elektronicznych, został wskazany na 1 października 2024. 

Od dnia wejścia w życie obowiązku podmioty publiczne, których dotyczy komunikat, są zobowiązane stosować przepisy tej ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) lub publicznej usługi hybrydowej (PUH).

Jak tłumaczy resort cyfryzacji, skuteczne wdrożenie doręczeń elektronicznych (e-Doręczeń), jako nowego sposobu prowadzenia korespondencji, jest dużym przedsięwzięciem technicznym, ale przede wszystkim organizacyjnym, szczególnie dla podmiotów publicznych.

Wymaga wprowadzenia znacznych zmian w ich funkcjonowaniu, takich jak zapewnienie:

  • zmiany sposobu nadawania korespondencji (z papierowej na elektroniczną oraz z ePUAP na e-Doręczenia),
  • prawidłowego korzystania z nowych rozwiązań, w szczególności PURDE i PUH,
  •  nadania uprawnień do obsługi skrzynki doręczeń uprawnionym pracownikom,
  • podpisów elektronicznych dla upoważnionych osób,
  • archiwizacji dokumentów elektronicznych,
  • elektronicznego obiegu dokumentów.

Dlatego uznano, że wskazane jest wprowadzenia okresu przejściowego — do 31 grudnia 2025 r., w którym podmioty te będą mogły stopniowo dostosowywać się do nowego sposobu prowadzenia korespondencji, tj. poznać nowe rozwiązanie, jakim są e-Doręczenia, dostosować organizacyjnie oraz wprowadzić systemy elektronicznego obiegu dokumentów (systemy klasy EZD).

W okresie tym zostanie zapewniona równoważność doręczenia za pośrednictwem operatora pocztowego albo w ePUAP oraz innych systemach dziedzinowych z e-Doręczeniami. Przy czym wprowadzane rozwiązania legislacyjne będą promować doręczanie korespondencji z wykorzystaniem e-Doręczeń.

Bez zmian pozostaje obowiązek uzyskania przez podmioty wskazane w ustawie o doręczeniach elektronicznych adresu do doręczeń elektronicznych, do dnia określonego w komunikacie wydanym na podstawie art. 155 ust. 10 ustawy o doręczeniach elektronicznych – czyli już od 1 stycznia 2025 r.

Dlatego Ministerstwo Cyfryzacji zachęca, aby już teraz złożyć wniosek o adres do doręczeń. Wniosek można złożyć wcześniej, a sam adres aktywować 1 stycznia 2025 r. Wcześniejsze złożenie wniosku gwarantuje uniknięcie ewentualnych błędów we wniosku czy pełnomocnictwie.

Źródło:

www.gov.pl

Nr 277 listopad 2024

Nr 277 listopad 2024
Dostępny w wersji elektronicznej