Jest powoływana przez wójta/burmistrza/prezydenta miasta, który ma taki obowiązek, jeżeli stosowny wniosek złoży co najmniej 5 organizacji pozarządowych i podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działających na terenie gminy. Przepisy stanowią, że rada musi być utworzona w terminie 2 miesięcy od daty wpłynięcia wniosku. Kadencja tej rady trwa 3 lata. W skład rady wchodzą przedstawiciele: organu stanowiącego i wykonawczego gminy oraz ngo (min. 50% członków). Do zadań grdpp należy w szczególności:
Członkowie NGO w gremiach doradczych samorządu gminy – zasady powoływania i funkcjonowania

Na szczeblu samorządu gminy funkcjonuje pięć rodzajów gremiów doradczych, które są złożone głównie z przedstawicieli trzeciego sektora. Członkowie NGO odgrywają w nich kluczową rolę. Sprawdź, jakie są zasady powoływania tych ciał dialogu obywatelskiego oraz czym się od siebie różnią.
Gminna Rada Działalności Pożytku Publicznego
1) opiniowanie projektów strategii rozwoju gmin,
2) opiniowanie projektów uchwał i aktów prawa miejscowego dotyczących sfery zadań publicznych, o której mowa w art. 4, oraz współpracy z organizacjami
pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3, w tym programów współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3,
3) wyrażanie opinii w sprawach dotyczących funkcjonowania organizacji
pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3,
4) udzielanie pomocy i wyrażanie opinii w przypadku sporów między organami
administracji publicznej a organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami
wymienionymi w art. 3 ust. 3,
5) wyrażanie opinii w sprawach dotyczących zadań publicznych, w tym zlecania tych zadań do realizacji przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, oraz w sprawach rekomendowanych standardów realizacji zadań publicznych.
Gminna/Miejska/Społeczna Rada do spraw…
Do jakich spraw? To zależy od decyzji wójta/burmistrza/prezydenta miasta, który może powołać takie gremium wyspecjalizowane w określonym zakresie spraw mieszkańców (np. kultury, sportu, ekologii). Zaznaczmy, że to od woli włodarza gminy zależy nie tylko zakres prac, ale również sama decyzja o powołaniu takiego gremium oraz jego kompetencje, kryteria i sposób powoływania członków, a także tryb pracy. Taka rada zazwyczaj ma charakter społeczny, opiniodawczy i konsultacyjny w wyznaczonym zakresie. Prawo nie narzuca wymogu, aby w skład takiej społecznej rady wchodzili przedstawiciele organizacji pozarządowych – w przeciwieństwie do pozostałych opisanych tu rodzajów podmiotów.
Komisja Dialogu Obywatelskiego/Komisja Dialogu Społecznego
Również takie gremia lokalne są powoływane fakultatywnie. Jest o nich mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie jako jednej z przykładowych form współpracy samorządu i ngo: „tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych, podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 oraz przedstawicieli właściwych organów administracji publicznej”. W praktyce przyjęło się nazywać je Komisjami Dialogu Obywatelskiego lub Społecznego.W przeciwieństwie do rad społecznych prawo wymaga, aby skład tego gremium zasilił przedstawiciel administracji publicznej. Zazwyczaj jest to pracownik urzędu gminy z działu właściwego merytorycznie dla zakresu pracy takiej komisji. KDO/KDS działają przy strukturze urzędu gminy, a konkretnie jej danej komórki.
Na przykład w Krakowie działa 6 takich komisji (ds. środowiska, zdrowia, osób niepełnosprawnych, młodzieży, uzależnień i kultury, w której działam). Do zadań Komisji Dialogu Obywatelskiego przy Urzędzie Miasta Krakowa należy m.in. opiniowanie projektów uchwał Rady Miasta Krakowa i innych dokumentów, określanie potrzeb społecznych w zakresie działalności danej KDO i przedstawianie propozycji ich rozwiązania, opiniowanie dokumentów strategicznych i współpraca z Krakowską Radą Działalności Pożytku Publicznego.
W Warszawie powołano nie tylko branżowe, ale też dzielnicowe KDS’y. Przy poszczególnych biurach Urzędu Miasta St. Warszawy działa obecnie 31 takich komisji (wykaz: https://um.warszawa.pl/waw/ngo/komisje-dialogu-spolecznego).
Gminna rada seniorów
Jest to ciało o charakterze konsultacyjnym, doradczym i inicjatywnym. Składa się z przedstawicieli osób starszych oraz przedstawicieli podmiotów działających na rzecz osób starszych, w szczególności przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzących uniwersytety trzeciego wieku. Do 2023 r. utworzenie takiej rady było czysto fakultatywne, nawet jeżeli w tej sprawie wpłynął do władz wniosek. Rada gminy jest zobligowana powołać radę seniorów, jeżeli ze stosowanym wnioskiem wystąpi w gminie liczącej:
-
do 20 tys. mieszkańców – co najmniej 50 mieszkańców tej gminy, którzy ukończyli 60 lat;
-
powyżej 20 tys. mieszkańców – co najmniej 100 mieszkańców tej gminy, którzy ukończyli 60 lat.
Jeżeli wniosek spełni wymogi formalne, rada gminy utworzy radę seniorów w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia jego złożenia. Natomiast w przypadku odrzucenia wniosku kolejny wniosek może być złożony przez ten sam podmiot nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy. Ponadto władze wszystkich stopni samorządu lokalnego mogą powołać radę seniorów z własnej inicjatywy. Nowelizacja z 2023 r. dowartościowała gminne rady seniorów. Pozostałe zmiany objęły wówczas: określenie obowiązkowych elementów statutu rady, prawo do zwrotu kosztów dla członków rady, gdy ponieśli je w związku z udziałem w posiedzeniach tej rady, ale również w zorganizowanym wydarzeniu, na którym reprezentują oni radę seniorów. Rady seniorów mogą kierować do władz samorządowych zapytania lub wnioski w formie uchwały. Z kolei wójt jest zobowiązany udzielić odpowiedzi na piśmie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania uchwały.
Bardzo podobnie uregulowano gminne rady młodzieży.
Młodzieżowa rada gminy
Młodzieżowa rada gminy ma charakter konsultacyjny, doradczy i inicjatywny. Rada gminy może wyrazić zgodę na utworzenie młodzieżowej rady gminy z własnej inicjatywy lub na wniosek:
1) wójta;
2) podmiotów reprezentujących zainteresowane środowiska, w szczególności:
a) organizacji pozarządowych lub podmiotów określonych w art. 3 ust. 3 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działających na terenie danej gminy,
b) samorządu uczniowskiego lub samorządu studenckiego z terenu danej gminy.
Do zadań młodzieżowej rady gminy należy w szczególności:
1) opiniowanie projektów uchwał dotyczących młodzieży;
2) udział w opracowaniu dokumentów strategicznych gminy na rzecz młodzieży;
3) monitorowanie realizacji dokumentów strategicznych gminy na rzecz młodzieży;
4) podejmowanie działań na rzecz młodzieży, w szczególności w zakresie edukacji obywatelskiej, na zasadach określonych przez radę gminy.
-
Gminna Rada Działalności Pożytku Publicznego: art. 41e–41j ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1491, 1761, 1940).
-
Gminna/Miejska/Społeczna Rada: art. 7 ust. 1 punkt 9 i punkt 17, art. 30 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1465, 1572, 1907, 1940).
-
Komisja Dialogu Obywatelskiego/Społecznego: art. 30 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 5 ust. 2 pkt 5 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
-
Gminna rada seniorów: art. 5c ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
-
Młodzieżowa rada gminy: art. 5b ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Podobne artykuły
Zobacz również
Nasz magazyn Pokaż listę wydań »
Nr 289 Lipiec/Sierpień 2025 r.
