Projekt zmian przewiduje przede wszystkim wprowadzenie możliwości wystawiania tzw. faktur ustrukturyzowanych. Mają być one wystawiane przez podatników za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, tj.: Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) oznaczone przydzielonym numerem identyfikującym fakturę w tym systemie (zob. projektowany art. 2 pkt 32a ustawy o VAT). Faktury ustrukturyzowane będą przechowywane w KSeF przez 10 lat, licząc od końca roku, w którym zostały wystawione (zob. projektowany art. 112aa ust. 1 ustawy o VAT).
Krajowy System e-Faktur. Poznaj zmiany które będą obowiązywać już od stycznia
Od 2022 roku Krajowy System e-Faktur umożliwi podatnikom wystawianie ustrukturyzowanych faktur. Pojawią się też inne ułatwienia dotyczące wystawiania ww. dokumentu.
Otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF będzie wymagać akceptacji odbiorcy takiej faktury (zob. projektowany art. 106na ust. 2 ustawy o VAT).
W sytuacji gdy odbiorca faktury ustrukturyzowanej nie wyrazi zgody na jej otrzymanie przy użyciu KSeF, wystawca zachowa prawo do wystawienia faktury ustrukturyzowanej w systemie, lecz wystawioną fakturę będzie obowiązany przekazać odbiorcy w inny uzgodniony z nim sposób (zob. projektowany art. 106g ust. 3b ustawy o VAT), np. e-mailem w postaci elektronicznej lub papierowej.
Takie faktury zachowają walor faktur ustrukturyzowanych i będą pozwalać wystawcom na korzystanie z preferencji podatkowych.
A mianowicie:
1) z możliwości rozliczania faktur korygujących zmniejszających wystawianych w postaci faktury ustrukturyzowanej bez konieczności posiadania dokumentacji, o której mowa w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT (zob. projektowany art. 29a ust. 15 pkt 5 ustawy o VAT); a zatem faktury korygujące zmniejszające wystawiane w postaci faktury ustrukturyzowanej rozliczane będą przez sprzedawców zawsze w okresie rozliczeniowym ich wystawienia; z kolei nabywcy (którzy zaakceptowali otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF) na podstawie takich faktur korygujących zmniejszenia kwot podatku naliczonego obowiązani będą dokonywać zawsze w okresie rozliczeniowym, w którym je otrzymali przy użyciu KSeF (zob. projektowany art. 86 ust. 19c ustawy o VAT),
2) z otrzymywania zwrotu podatku naliczonego nad należnym w skróconym do 40 dni terminie (zob. projektowane art. 87 ust. 6c-6e ustawy o VAT).
Oprócz wskazanych powyżej zmian omawiany projekt przewiduje również wprowadzenie wielu innych zmian, których celem jest uproszczenie rozliczania przez podatników VAT.
Zmiany te polegać mają na:
1) nadaniu nowego brzmienia art. 86 ust. 19a ustawy o VAT w celu potwierdzenia, że określone w nim obecnie zasady rozliczania przez nabywców korekt zmniejszającej podatek naliczony są stosowane również do sytuacji, w których nie dochodzi do zmniejszenia kwoty podstawy opodatkowania, a w których zmniejsza się kwota podatku wskazana na fakturze (np. pomyłka w kwocie podatku); obecnie w istocie nie wynika to z treści art. 86 ust. 19a ustawy o VAT,
2) rezygnacji z wymogu umieszczania na fakturze zaliczkowej ceny jednostkowej netto (zob. projektowaną zmianę w treści art. 106f ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT),
3) umożliwieniu wystawiania faktur nie wcześniej niż 60. dnia przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, jak i 60. dnia przed otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty (zob. projektowane brzmienie art. 106i ust. 7 ustawy o VAT); obecnie w obu przypadkach jest to 30 dni,
4) rezygnacji z obowiązku umieszczania na fakturze korygującej: wyrazów „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo „KOREKTA”, przyczyny korekty oraz daty dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub daty otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT (zob. projektowane zmiany w treści art. 106e ust. 2 ustawy o VAT); wyrazy FAKTURA KORYGUJĄCA” albo „KOREKTA” oraz przyczyny korekty będą mogły być w treści faktur korygujących zamieszczane fakultatywnie (zob. projektowany art. 106 ust. 2a ustawy o VAT),
5) umożliwieniu wystawiania zbiorczych uproszczonych faktur korygujących do poszczególnych pozycji z faktury, a także wszystkich pozycji z danej faktury (zob. projektowane brzmienie art. 106j ust. 3 ustawy o VAT),
6) zastąpieniu obowiązku oznaczania duplikatów faktur wyrazem „DUPLIKAT” możliwością stosowania takiego oznaczenia (zob. projektowane brzmienie art. 106l ust. 2 ustawy o VAT).
Źródło: projekt z 2 lipca 2021 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw