Zakup niszczarki w wyniku błędu został zaklasyfikowany do poprzedniego roku obrotowego. Co dalej?

Data 28-05-2021Katarzyna Druczak

Pytanie: Pytanie: Jak powinna wyglądać ewidencja ujawnionej nadwyżki pozostałego środka trwałego (wyposażenia) podczas inwentaryzacji? Popełniono błąd w ewidencji: zakup niszczarki został zaewidencjonowany w poprzednim roku obrotowym na kontach 411 (Zużycie materiałów) /200 (kontrahent). Zgodnie z polityką rachunkowości niszczarka (elektroniczny sprzęt biurowy bez względu na wartość) powinien być ewidencjonowany jako „pozostałe środki trwałe" (013) i jeśli jego wartość jest mniejsza niż 3.500 zł jednorazowo amortyzowany. Z uwagi na fakt, że koszt zakupu był już ujęty w roku poprzednim tylko na niewłaściwym koncie księgowym (ale wpłynął już na wynik finansowy jednostki) to czy księgowanie przy rozliczeniu inwentaryzacji powinno wyglądać następująco: Pytanie: Pytanie: Jak powinna wyglądać ewidencja ujawnionej nadwyżki pozostałego środka trwałego (wyposażenia) podczas inwentaryzacji? Popełniono błąd w ewidencji: zakup niszczarki został zaewidencjonowany w poprzednim roku obrotowym na kontach 411 (Zużycie materiałów) /200 (kontrahent). Zgodnie z polityką rachunkowości niszczarka (elektroniczny sprzęt biurowy bez względu na wartość) powinien być ewidencjonowany jako „pozostałe środki trwałe" (013) i jeśli jego wartość jest mniejsza niż 3.500 zł jednorazowo amortyzowany. Z uwagi na fakt, że koszt zakupu był już ujęty w roku poprzednim tylko na niewłaściwym koncie księgowym (ale wpłynął już na wynik finansowy jednostki) to czy księgowanie przy rozliczeniu inwentaryzacji powinno wyglądać następująco:

Księgowanie zwrotu od członka rady nadzorczej, który otrzymał zawyżone wynagrodzenie

Data 07-05-2021Katarzyna Druczak

Pytanie: Spółka wypłaciła członkowi Rady Nadzorczej w okresie 2018 – 2019 r. zawyżone wynagrodzenie, przez przyjęcie niewłaściwej podstawy wymiaru wynagrodzenia. Były już członek rady, chce dokonać jednorazowego zwrotu nienależnego mu wynagrodzenia, na konto pracodawcy. Wątpliwość Spółki dotyczy sposobu rozliczenia otrzymanego zwrotu. Czy pracownik powinien zwrócić Spółce kwotę netto czy brutto? Przy założeniu, że rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych dokona sam zgodnie z art.26 ust.1 pkt.5 zaś korektę deklaracji ZUS przeprowadzi Spółka. Jak ująć w księgach handlowych wpływ na konto Spółki nadpłaconego wynagrodzenia? Czy Spółka musi dokonać korekty kosztów podatkowych wstecz, poprzez złożenie korekt CIT-8 za rok 2018,2019,2020 czy istnieje inna możliwość rozliczenia owego zwrotu w roku bieżącym? Jak ująć powyższe operację w księgach handlowych? Pytanie: Spółka wypłaciła członkowi Rady Nadzorczej w okresie 2018 – 2019 r. zawyżone wynagrodzenie, przez przyjęcie niewłaściwej podstawy wymiaru wynagrodzenia. Były już członek rady, chce dokonać jednorazowego zwrotu nienależnego mu wynagrodzenia, na konto pracodawcy. Wątpliwość Spółki dotyczy sposobu rozliczenia otrzymanego zwrotu. Czy pracownik powinien zwrócić Spółce kwotę netto czy brutto? Przy założeniu, że rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych dokona sam zgodnie z art.26 ust.1 pkt.5 zaś korektę deklaracji ZUS przeprowadzi Spółka. Jak ująć w księgach handlowych wpływ na konto Spółki nadpłaconego wynagrodzenia? Czy Spółka musi dokonać korekty kosztów podatkowych wstecz, poprzez złożenie korekt CIT-8 za rok 2018,2019,2020 czy istnieje inna możliwość rozliczenia owego zwrotu w roku bieżącym? Jak ująć powyższe operację w księgach handlowych?

Czy na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych należy dokonać ujęcia wszystkich posiadanych aktywów i pasywów

Data 16-04-2021Katarzyna Druczak

Pytanie: Osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą w 2020 roku prowadziła Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów. W trakcie roku 2020 wystawialiśmy faktury sprzedaży za nasze usługi jak i otrzymywaliśmy faktury zakupu za usługi w obcej walucie.  Na bieżąco te transakcje były księgowane w PKPiR po przeliczeniu według kursu z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia faktury.  Za rok 2020 nie sporządzamy bilansu. Od 2021 roku musimy prowadzić pełną księgowość. Czy musimy w takiej sytuacji dokonać wyceny bilansowej należności i zobowiązań na dzień 31. grudnia 2020 według kursu z dnia 31 grudnia 2020 r.? Musieliśmy zrobić Bilans Otwarcia na 2021 rok. Czy te należności i zobowiązania, na BO na dzień 01.01.2021 r. mają być wycenione w naszym przypadku według kursu z 31.12.2020 r. czy według kursu, jaki został zastosowany dla tych transakcji w 2020 roku przy wpisie do PKPiR? Pytanie: Osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą w 2020 roku prowadziła Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów. W trakcie roku 2020 wystawialiśmy faktury sprzedaży za nasze usługi jak i otrzymywaliśmy faktury zakupu za usługi w obcej walucie.  Na bieżąco te transakcje były księgowane w PKPiR po przeliczeniu według kursu z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia faktury.  Za rok 2020 nie sporządzamy bilansu. Od 2021 roku musimy prowadzić pełną księgowość. Czy musimy w takiej sytuacji dokonać wyceny bilansowej należności i zobowiązań na dzień 31. grudnia 2020 według kursu z dnia 31 grudnia 2020 r.? Musieliśmy zrobić Bilans Otwarcia na 2021 rok. Czy te należności i zobowiązania, na BO na dzień 01.01.2021 r. mają być wycenione w naszym przypadku według kursu z 31.12.2020 r. czy według kursu, jaki został zastosowany dla tych transakcji w 2020 roku przy wpisie do PKPiR?

Nr 277 listopad 2024

Nr 277 listopad 2024
Dostępny w wersji elektronicznej