Korzyści Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
- Jakie obowiązki informacyjne ciążą na płatnikach PIT
- Kto do końca stycznia musi złożyć oświadczenie WH-OSC
- Co trzeba zrobić, aby skorzystać z wydłużonego terminu na złożenie deklaracji DN-1 w podatku od nieruchomości za 2025 rok
- Dlaczego istotne jest terminowe przekazanie ZUS IWA
- Na czym polegają korzyści z Małego ZUS Plus
- Które podmioty mają prawo do rezygnacji z utworzenia ZFŚŚ
- Czemu służy raportowanie tzw. poziomu partycypacji w PPE
Podatek dochodowy od osób fizycznych
Płatnicy rozliczający podatek dochodowy od osób fizycznych, w terminie do 31 stycznia 2025 r. (piątek) powinni przekazać do właściwego urzędu skarbowego:
- PIT-11 – informację o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy za 2024 rok,
- PIT-4R – roczną deklarację o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy za 2024 rok,
- PIT-8C – informację o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych za 2024 rok,
- PIT-8AR – roczną deklarację o zryczałtowanym podatku dochodowym za 2024 rok,
- PIT-R – informację o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich za 2024 rok,
- PIT-40A/11A – roczne obliczenie podatku przez organ rentowy/informację o dochodach uzyskanych od organu rentowego za 2024 rok.
Ważne obowiązki do 31 stycznia 2025: Podatek dochodowy od osób fizycznych
Płatnicy rozliczający podatek dochodowy od osób fizycznych, w terminie do 31 stycznia 2025 r. (piątek) powinni przekazać do właściwego urzędu skarbowego:
- PIT-11 – informację o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy za 2024 rok,
- PIT-4R – roczną deklarację o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy za 2024 rok,
- PIT-8C – informację o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych za 2024 rok,
- PIT-8AR – roczną deklarację o zryczałtowanym podatku dochodowym za 2024 rok,
- PIT-R – informację o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich za 2024 rok,
- PIT-40A/11A – roczne obliczenie podatku przez organ rentowy/informację o dochodach uzyskanych od organu rentowego za 2024 rok.
Podatek dochodowy od osób prawnych
Koniec stycznia br. to także termin na dopełnienie niektórych obowiązków związanych z rozliczeniami na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT). Mianowicie 31 stycznia 2025 r. upływa termin na złożenie:
- CIT-6AR – deklaracji o wysokości podatku dochodowego od dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych za 2024 rok, składanej przez spółkę przejmującą przy połączeniu lub podziale spółek kapitałowych,
- CIT-6R – deklaracji o wysokości pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego od dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, wypłaconych za 2024 rok podatnikom mającym siedzibę lub zarząd na terytorium Polski,
- CIT-9R – deklaracji o wysokości przychodu za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w porcie polskim, uzyskanego przez zagraniczne przedsiębiorstwo żeglugi handlowej od zagranicznych zleceniodawców za 2024 rok,
- CIT-10Z – deklaracji o wysokości pobranego przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, od dochodów (przychodów) osiągniętych przez podmioty zagraniczne za 2024 rok (dotyczy m.in. należności z tytułu odsetek, praw autorskich lub praw pokrewnych, działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych oraz niektórych zysków kapitałowych),
- CIT-11R – deklaracji o wysokości podatku dochodowego od dochodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w oświadczeniu CIT-5 lub w deklaracji CIT-6AR,
- ZAW-RD – zawiadomienia o wyborze na cztery kolejno następujące po sobie lata podatkowe (tj. lata 2025 - 2028) opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (tzw. estońskim CIT) przez podatników prowadzących działalność w formie spółki z o.o., spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej lub spółki komandytowo-akcyjnej,
- WH-OSC – oświadczenia następczego przez płatnika podatku u źródła (tzw. WHT), który w trakcie roku złożył oświadczenie pierwotne, jeżeli w 2024 roku dokonywał dalszych wypłat na rzecz tego samego podmiotu bez pobrania podatku lub przy zastosowaniu stawki niższej niż podstawowa.
Ważne obowiązki do 31 stycznia 2025: Podatek od nieruchomości
W świetle przepisów, ostatni dzień pierwszego miesiąca 2025 roku jest ważną datą także dla niektórych podatników podatku nieruchomości. Co do zasady do 31 stycznia 2025 r. osoby prawne (np. spółki z o.o. spółki akcyjne), jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, będące podatnikami tego podatku, muszą bowiem:
- przekazać organowi podatkowemu DN-1 – deklarację na podatek od nieruchomości za 2025 rok, oraz
- wpłacić podatek od nieruchomości za styczeń 2025 roku.
Jak wynika z art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, ww. podmioty mają m.in. obowiązek składać, w terminie do dnia 31 stycznia, organowi podatkowemu (wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta) właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania – deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru ((DN-1). Załącznikami do wspomnianej deklaracji są ZDN-1 („Dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu”) oraz ZDN-2 („Dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania”).
Na podmiotach tych ciąży również powinność wpłacania obliczonego w deklaracji podatku – na rachunek właściwej gminy – w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego. Zasadą jest, że wpłat tych dokonuje się w terminie do dnia 15. każdego miesiąca. Wyjątek stanowi podatek za styczeń danego roku, który uiszczany jest do 31 stycznia (art. 6 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych). Nie należy jednak dzielić płatności na raty, jeśli roczna kwota podatku nie przekracza 100 zł. W takiej sytuacji cały podatek od nieruchomości należy uiścić jednorazowo, w terminie płatności pierwszej raty.
W 2025 roku podatnicy wyjątkowo mają więcej czasu na dopełnienie formalności związanych ze złożeniem deklaracji na podatek od nieruchomości DN-1. Przy spełnieniu określonych przepisami warunków, mogą to bowiem zrobić do 31 marca 2025 r.
Złożenie informacji ZUS IWA
Jeśli chodzi o rozliczenia związane z ubezpieczeniami społecznymi, to należy zaznaczyć, że tylko do 31 stycznia 2025 r. jest czas na przekazanie przez niektórych płatników do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych informacji o danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe – ZUS IWA. Wskazuje na to treść art. 31 ust. 6 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
Wspomniany obowiązek – w odniesieniu do tego rodzaju informacji za 2024 rok – spoczywa na płatnikach składek, którzy spełniają łącznie następujące warunki:
- byli zgłoszeni nieprzerwanie w ZUS jako płatnicy składek na ubezpieczenie wypadkowe od 1 stycznia do 31 grudnia roku, za który składana jest informacja (tj. 2024 roku) i co najmniej jeden dzień w styczniu następnego roku (tj. 2025 roku),
- w roku, za który składana jest informacja (tj. 2024 roku), zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych,
- na 31 grudnia roku, za który jest składana informacja (tj. 2024 roku) byli wpisani do rejestru podmiotów gospodarki narodowej REGON.
W zgłoszeniu tym, oprócz danych identyfikacyjnych płatnika składek i jego adresu, podaje się także m.in. informacje dotyczące rodzaju działalności według PKD, liczby ubezpieczonych zgłoszonych do ubezpieczenia wypadkowego oraz liczby zatrudnionych w warunkach zagrożenia. To samo dotyczy liczby poszkodowanych w wypadkach przy pracy ogółem, liczby poszkodowanych w wypadkach przy pracy śmiertelnych i ciężkich oraz liczby zatrudnionych w warunkach zagrożenia.
Dane wykazane w ZUS IWA posłużą do ustalenia indywidualnej wysokości składki na ubezpieczenie wypadkowe na kolejny rok składkowy, trwający od 1 kwietnia 2025 r. do 31 marca 2026 r.
Skorzystanie z Małego ZUS Plus: zgłoszenie do 31 stycznia 2025 r.
Coraz mniej czasu mają także przedsiębiorcy zainteresowani przystąpieniem do tzw. Małego ZUS Plus. Termin na dokonanie zgłoszenia do ZUS w tym zakresie upływa bowiem z dniem 31 stycznia br. Dzięki temu rozwiązaniu, przez 36 miesięcy w ciągu kolejnych 60 miesięcy kalendarzowych mogą oni płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne. Przywilej ten nie jest jednak adresowany do wszystkich. Przysługuje tylko najmniejszym podmiotom.
Wymagane jest przy tym, aby:
- ich przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej przez cały poprzedni rok kalendarzowy (tj. 2024 rok) nie przekroczyły 120.000 zł,
- prowadzili oni działalność gospodarczą w poprzednim roku kalendarzowym (tj. 2024 roku) przez nie mniej niż 60 dni kalendarzowych.
PrzykładPrzedsiębiorca „X był objęty ubezpieczeniami społecznymi z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej od 8 listopada 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. Ponieważ w 2024 roku podlegał ubezpieczeniom z tego tytułu tylko przez 54 dni, nie spełnia warunku do skorzystania w 2025 roku z „małego ZUS plus”.
Rezygnacja z utworzenia ZFŚS
31 stycznia br. mija także termin na poinformowanie pracowników o nietworzeniu ZFŚS i niewypłacaniu świadczenia urlopowego. Wynika on z przepisów ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (ustawa o ZFŚS). W świetle art. 3 ust. 3 wspomnianej ustawy, pracodawcy spoza sfery budżetowej, zatrudniający na dzień 1 stycznia danego roku poniżej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty – nie mają obowiązku tworzenia ZFŚS ani wypłaty świadczenia urlopowego. Mogą natomiast przystąpić do tego funduszu (względnie wypłacać wspomniane świadczenie) dobrowolnie.
Jeśli taki pracodawca (nieobjęty układem zbiorowym pracy oraz niezobowiązany do wydania regulaminu wynagradzania, które zawierałyby odpowiednie zapisy w tym zakresie) na ten krok się nie zdecyduje, to zgodnie z art. 3 ust. 3a ustawy o ZFŚS powinien przekazać pracownikom informację w sprawie rezygnacji z tworzenia ZFŚS (wypłaty świadczenia urlopowego) w sposób zwyczajowo przyjęty w danym zakładzie, w pierwszym miesiącu danego roku kalendarzowego.
Raport poziomu partycypacji w PPE
Do 31 stycznia 2025 r. jest również czas na poinformowanie Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) o tzw. poziomie partycypacji w Pracowniczych Planach Emerytalnych (PPE). Poziom ten jest istotny pod kątem kontynuacji zwolnienia pracodawcy od obowiązku prowadzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK). Jest ono możliwe, jeśli dany podmiot prowadzi PPE, pod warunkiem, że należy do nich co najmniej 25% załogi. Dodatkowym wymogiem jest naliczanie i odprowadzanie składek podstawowych do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia.
Uprawnienie do niestosowania przepisów ustawy o PPK przestaje obowiązywać m.in. począwszy od dnia następującego po dniu 1 stycznia lub 1 lipca danego roku, jeśli według stanu na ten dzień w PPE uczestniczy mniej niż 25% osób zatrudnionych w tym podmiocie.
W celu weryfikacji wskazanych wcześniej wymogów, ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych planach emerytalnych (ustawa o PPE) nałożyła na pracodawców obowiązki informacyjne w tym zakresie. Polegają one na złożeniu oświadczenia o liczbie pracowników i uczestników PPE zatrudnionych u danego pracodawcy, według stanu na dzień 1 stycznia i na dzień 1 lipca w danym roku kalendarzowym. Podmiot ten musi zatem co pół roku sprawdzać, czy nadal przysługuje mu zwolnienie z obowiązku prowadzenia PPK. W myśl art. 23a powołanej ustawy, oświadczenia, o których mowa, należy przekazywać (w postaci elektronicznej albo w formie papierowej) dwukrotnie w danym roku kalendarzowym, tj. odpowiednio do 31 stycznia i 31 lipca.
Podstawa prawna:
- art. 38 ust, 1a, 39 ust. 1 i 3, art. 42 ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.),
- art. 26 ust. 7g, art. 26a, art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.),
- art. 6 ust. 9 pkt 1 i 3 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 70 ze zm.),
- art. 31 ust. 6 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2189),
- art. 18c ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 497 ze zm.),
- art. 3 ust. 3a ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 228 ze zm.).
- art. 23a ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych planach emerytalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 556 ze zm.).