Od 24 grudnia 2025 r. nowe obowiązki w rekrutacji pracowników

Mariusz Kusion

Autor: Mariusz Kusion

Dodano: 25 listopada 2025
webinar_RP(160)

Pracodawcy będą musieli poinformować kandydatów o stawkach proponowanego im wynagrodzenia. Ponadto w ogłoszeniach o pracę trzeba będzie używać określeń neutralnych płciowo, kandydaci do zatrudnienia podadzą nieco mniej danych. Nowe przepisy mają na celu eliminację nierówności płacowych oraz poprawę transparentności zatrudnienia. W artykule przybliżamy każdą z tych zmian.

Nowe obowiązki informacyjne – na którym etapie rekrutacji?

Na podstawie dodanego art. 183ca § 1 Kodeksu pracy osoba ubiegająca się o zatrudnienie na danym stanowisku będzie musiała otrzymać od pracodawcy informację o:

  • proponowanym wynagrodzeniu wraz ze wszystkim składnikami, jego początkowej wysokości lub jego przedziale – opartym na obiektywnych, neutralnych kryteriach, w szczególności pod względem płci, oraz
  • odpowiednich postanowieniach układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania – w przypadku gdy pracodawca jest objęty układem zbiorowym pracy lub obowiązuje u niego regulamin wynagradzania.

Informacje przekazuje się z wyprzedzeniem umożliwiającym zapoznanie się z nimi, w formie papierowej lub elektronicznej (np. na e-mail). Zgodnie z nowym art.  183ca § 2 kp ww. informacje należy przekazać na którymś (dowolnym) z etapów naboru:

  • w ogłoszeniu o naborze na stanowisko;
  • przed rozmową kwalifikacyjną – jeżeli pracodawca nie ogłosił naboru na stanowisko ani nie przekazał informacji, o których mowa w § 1, w ogłoszeniu, o którym mowa w pkt 1;
  • przed nawiązaniem stosunku pracy – jeżeli pracodawca nie ogłosił naboru na stanowisko ani nie przekazał informacji, o których mowa w § 1, w ogłoszeniu, o którym mowa w pkt 1, ani przed rozmową kwalifikacyjną.

Wbrew początkowym zapowiedziom, pracodawca nie będzie więc miał absolutnego obowiązku informować już w treści ogłoszenia o stawkach wynagrodzenia na proponowanym miejscu pracy. Może to bowiem zrobić w ogłoszeniu, ale równie dobrze przed rozmową kwalifikacyjną, albo tuż przed podpisaniem umowy o pracę. Przepis pozostawia pracodawcy równie dużą swobodę w wyborze formy podania wynagrodzenia. Może to być równie dobrze konkretna kwota, jak i przedział (tzw. widełki np. od 6 do 16 tys. zł).

Niezależnie od wybranej formy i etapu, na którym kandydat został poinformowany, pracodawca powinien być w stanie wykazać, że dopełnił obowiązku informacyjnego. Przepisy nie określają szczegółów sposobu udokumentowania faktu przekazania informacji o wynagrodzeniu oraz regulacjach wewnętrznych (może to być np. podpis pod informacją na papierze lub zarchiwizowana wiadomość e-mail).

Nowe obowiązki informacyjne – o czym konkretnie informuje pracodawca?

Nowe przepisy zobowiązują do informowania o wynagrodzeniu w znaczeniu, jakie nadaje mu art. 183c § 2 kp. Według tego przepisu wynagrodzenie obejmuje wszystkie składniki wynagrodzenia, bez względu na ich nazwę i charakter, a także inne świadczenia związane z pracą, przyznawane pracownikom w formie pieniężnej lub w innej formie niż pieniężna. Oznacza to więc bardzo rozległy zakres potencjalnej informacji. Wydaje się na ten moment, że obowiązek informacyjny obejmie wyłącznie świadczenia, które występują u pracodawcy i wynikają z przyjętych wewnętrznie zasad (np. określonych w wewnętrznych regulaminach dodatków motywacyjnych), a nie informacje o świadczeniach wynikających wprost z przepisów powszechnych (np. dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych).

Przepis mówi, że jeżeli u danego pracodawcy obowiązuje regulamin wynagrodzenia lub układ zbiorowy pracy, to należy poinformować osobę ubiegającą się zatrudnienie o ich „odpowiednich postanowieniach”. Oznacza to, że nie ma obowiązku dołączać całych tych dokumentów do oferty pracy, a jedynie zacytować te postanowienia regulaminu wynagrodzenia czy układu zbiorowego pracy, które dotyczą danego stanowiska pracy.

Nie można pytać kandydata o jego dotychczasowe zarobki

Zawężono nieco zakres danych osobowych, których podania pracodawca może wymagać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie. Wymienione dotąd w art. 221 § 1 k.p. kategorie danych pozostały, z tym że ostatnia została nieco ograniczona.

Zatem pracodawca nadal może żądać podania:

  • imienia (imion) i nazwiska;
  • daty urodzenia;
  • danych kontaktowych;
  • informacji o wykształceniu;
  • informacji o kwalifikacjach zawodowych;
  • informacji o przebiegu dotychczasowego zatrudnienia.

Natomiast w ostatnim punkcie dodano ograniczenie. Pracodawca może wciąż wymagać podania danych o „przebiegu dotychczasowego zatrudnienia”, ale ze znamiennym wyjątkiem „informacji o wynagrodzeniu w obecnym stosunku pracy oraz w poprzednich stosunkach pracy”. To rozwiązanie ma służyć przeciwdziałaniu utrwalaniu nierówności płacowych, zwłaszcza z uwagi na płeć, oraz promowaniu podejścia, w którym kompetencje, a nie historia wynagrodzenia, stanowią podstawę do ustalania warunków pracy danego pracownika.

Czy stosowanie feminatywów będzie obowiązkowe?

Nie. Pracodawca musi zapewnić, aby ogłoszenia o naborze na stanowisko oraz nazwy stanowisk były neutralne pod względem płci. Podkreślmy, że wbrew obiegowej opinii nowe przepisy nie wymagają, aby stosować wyłącznie feminatywy. W praktyce oznacza to, że ogłoszenia nie mogą zawierać określeń sugerujących preferowaną płeć kandydata lub będących nacechowane płciowo. Ogłoszenia o pracę powinny zatem być pisane tak, aby:

  • unikać wyłącznie męskich form (np. starszy specjalista, inżynier, kierownik),
  • stosować formy neutralne płciowo (np. osoba na stanowisku kierowniczym) lub
  • używać feminatywów (np. sekretarz/sekretarka).

Czy grożą sankcje prawne za niestosowanie nowych przepisów?

Co do zasady, nie. Podanie stawek pensji dopiero w umowie o pracę lub przy pierwszej wypłacie, żądanie podania informacji o wynagrodzeniu w obecnym lub poprzednim miejscu pracy czy brak neutralności językowej w ogłoszeniu o pracę – nie stanowią wykroczenia. Niemniej, konkretne okoliczności danego przypadku mogą wskazywać, że doszło do naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu (art. 183a kp). Jeśli do takiego wniosku dojdzie Państwowa Inspekcja Pracy lub sąd pracy, pracodawca może zostać obłożony karą grzywny do 30.000 zł.

Podstawa prawna: 
  • Ustawa z 4 czerwca 2025 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy (Dz.U. z 2025 r. poz. 807).
Mariusz Kusion

Autor: Mariusz Kusion

prawnik, trener, publicysta, społecznik. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego. Regularnie prowadzi szkolenia dla sektora publicznego, ludzi nauki i przedsiębiorców, zwłaszcza na temat prawa własności intelektualnej, prawa pracy, prawa administracyjnego oraz szkolnictwa wyższego. Prowadzi blog: www.kreatywnieoprawie.pl

Nr 295 Listopad 2025 r.

Nr 295 Listopad 2025 r.
Dostępny w wersji elektronicznej