Nowe przepisy mają zastąpić dotychczas obowiązujące rozporządzenie ministra finansów z 28 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu przesyłania, w formie dokumentu elektronicznego, pełnomocnictwa ogólnego, pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń (Dz.U. z 2017 r. poz. 1269), które zostanie uchylone.
Będą zmiany dotyczące przesyłania pełnomocnictw
Pod koniec roku mają zmienić się przepisy wykonawcze dotyczące przesyłania do organów podatkowych pełnomocnictw drogą elektroniczną. Ich celem jest m.in. dostosowanie obowiązujących w tym zakresie regulacji do nowych przepisów o doręczeniach elektronicznych.
Jak wyjaśnili autorzy projektu, potrzeba wydania nowego rozporządzenia wynika m.in. ze zmiany brzmienia delegacji ustawowej zawartej w art. 138j § 2 Ordynacji podatkowej, nadanego przez art. 84 pkt 26 ustawy z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 285 ze zm.). W brzmieniu przepisu art. 138j § 2 Ordynacji podatkowej dokonano zmiany terminologicznej, polegającej na zastąpieniu wyrazów „w formie dokumentu elektronicznego” wyrazami „jeżeli zostały one utrwalone w postaci elektronicznej”. Zmiana ta weszła w życie 5 października 2021 r. Pomimo zmiany brzmienia upoważnienia ustawowego uchylane rozporządzenie nie utraciło z tym dniem mocy prawnej, ponieważ w wyniku tej zmiany nie uległ zmianie zakres spraw przekazanych do uregulowania w rozporządzeniu.
Ponadto treść projektowanego rozporządzenia dostosowuje sposób przesyłania pełnomocnictw szczególnych oraz pełnomocnictw do doręczeń do nowych regulacji w zakresie doręczeń elektronicznych. Chodzi o wprowadzenie możliwości przesyłania od 30 grudnia 2023 r. takich pełnomocnictw, utrwalonych w postaci elektronicznej, na adres właściwego organu podatkowego do doręczeń elektronicznych. Na gruncie rozporządzenia, o którym mowa, nadal będzie jednak możliwe przesyłanie wymienionych pełnomocnictw za pośrednictwem platformy ePUAP. Uregulowano także możliwość przesyłania pełnomocnictw za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.
W ocenie projektodawców nowe rozporządzenie nie zawiera regulacji stanowiących obciążenia, a jedynie ułatwia wywiązanie się z już istniejących obowiązków. Jest to zatem rozwiązanie korzystne dla podatników.
Ma ono wejść w życie 30 grudnia 2023 r. Termin ten powiązano z wprowadzeniem od tego dnia obowiązku stosowania przez podmioty publiczne wspomnianej wcześniej ustawy z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.
projekt (z 5 grudnia 2023 r.) rozporządzenia ministra finansów w sprawie sposobu przesyłania, utrwalonego w postaci elektronicznej, pełnomocnictwa ogólnego, pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń.