Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 2020 r. poz. 2167 oraz z 2022 r. poz. 2185) podmioty te mają obowiązek składania sprawozdania z działalności obejmującej okres roku kalendarzowego do właściwego ministra. Właściwy minister, jako organ nadzorujący, jest wskazywany dla danej fundacji ze względu na zakres jego działania i cele fundacji przez sąd. Odbywa się to w ramach procedury rejestracyjnej do Krajowego Rejestru Sądowego [art. 9 ust. 2], po uwzględnieniu ewentualnego wskazania przez fundatora fundacji. Zakres i forma sprawozdania wynikają przede wszystkim z rozporządzenia ministra sprawiedliwości z 8 maja 2001 r. w sprawie ramowego zakresu sprawozdania z działalności fundacji (Dz.U. z 2020 r. poz. 36). Jednak ono 1 stycznia 2023 r. utraciło moc w związku z art. 81 pkt 5 ustawy z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz.U. poz. 2185).
Uwaga! Nowe przepisy dotyczące sprawozdań z działalności tzw. merytorycznych fundacji nie mają statusu OPP.
Od 1 stycznia 2023 r. obowiązują też nowe przepisy dotyczące sprawozdań z działalności tzw. merytorycznych niektórych fundacji, tych, które nie mają statusu OPP. Dotyczą one sprawozdań za 2022 r., a więc tych, do przygotowania których jednostki już się sposobią.
Podkreślić należy jeszcze raz, iż fundacje posiadające status organizacji pożytku publicznego, które zamieściły na stronie internetowej Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w Biuletynie Informacji Publicznej sprawozdanie merytoryczne z działalności oraz sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie są zwolnione z obowiązku składania ministrowi właściwemu corocznego sprawozdania z działalności fundacjispełniającego wymogi ww. rozporządzenia ministra sprawiedliwości zarówno w poprzednio funkcjonującej w formie papierowej, jak i tej aktualnej – elektronicznej.