rozliczanie (rozliczenia)

Prezenty finansowane z ZFŚS

Świąteczne prezenty dla pracowników. Sprawdź, jak je rozliczyć

Pracodawcy często przekazują pracownikom z okazji świąt dodatkowe bonusy w różnej formie – od gotówki, przez paczki, bilety na imprezy, bony towarowe, po karty upominkowe czy przyjęcia wigilijne. Większość z nich stanowi przychód ze stosunku pracy. Jednak dzięki zwolnieniom podatkowo-składkowym nie zawsze od podarunków należne będą daniny.

Źródła finansowania prezentów

Pracodawcy, którzy dysponują zakładowym funduszem świadczeń socjalnych najczęściej do tego źródła sięgają, by zorganizować świąteczne wsparcie dla pracowników czy zleceniobiorców. Oczywiście jest to możliwe, o ile podział środków z przeznaczeniem na poszczególne rodzaje świadczeń będzie się odbywał zgodnie z regulaminem ZFŚS. Można bowiem finansować działalność polegającą m.in. na udzielaniu pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej.

Przejawem takiej akcji może być przekazywanie osobom uprawnionym bonów towarowych, paczek żywnościowych, kart upominkowych czy zapomóg pieniężnych. Choć Fundusz nie jest źródłem, które można przeznaczać na zakupy prezentów okolicznościowych, to akceptowane i dopuszczalne jest korzystanie z niego w czasie przedświątecznym. Szczególnie rodziny wielodzietne czy znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej potrzebują wtedy dodatkowych środków.

Rodzaje świadczeń i procedury ich przyznawania określa regulamin. Pracownicy i inne osoby uprawnione, wymienione w regulaminie, powinny być też poinformowane w jakim terminie będą przyjmowane odpowiednie wnioski w tej sprawie, kiedy będą rozpatrywane, jakie mają złożyć dokumenty (załączniki do wniosku) oraz kiedy przyznane świadczenia będą udostępnione. Należy bowiem podkreślić, że pomoc udzielana jest na prośbę uprawnionego i ma ona charakter uznaniowy. Oznacza to, że oczekiwane świadczenie może, ale nie musi być przydzielone. Zależy to od spełnienia przez wnioskodawcę wymaganych kryteriów socjalnych.

Przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z funduszu uzależnia się bowiem od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z funduszu. Nie można odejść od tego warunku np. ze względu na święta. Stąd, aby pracodawca mógł prawidłowo rozporządzać funduszem, ma prawo żądać od osoby ubiegającej się odpowiednich dokumentów potrzebnych do zweryfikowania sytuacji materialno-bytowej jej i rodziny. Do wniosku pracownik powinien więc dołączyć np. zaświadczenie o wysokości dochodu przypadającego na jedną osobę w rodzinie, pozostającą we wspólnym gospodarstwie domowym.

Przyznawanie świadczeń pochodzących z ZFŚS z pominięciem wymogów socjalnych, a więc bez różnicowania ich wysokości ze względu na stan rodzinny czy ekonomiczny pracownika (każdemu jednakowo) jest naruszeniem ustawy o zfśs. Ponadto, wiąże się z ryzykiem błędnego rozliczenia podatkowo-składkowego. Pracodawca postąpi więc nieprawidłowo, jeśli rozprowadzi wśród pracowników np. bony o tej samej wartości czy takie same paczki, uznając, że ze względu na święta wartościowanie prezentów nie będzie „fair”. Środki funduszu powinny być bowiem kierowane do najbardziej potrzebujących, a nie jest możliwe, by wszyscy pracownicy znajdowali się w jednakowym położeniu osobistym.

Natomiast pracodawcy, którzy nie utworzyli ZFŚS lub którzy taki fundusz posiadają, ale chcą przed świętami wszystkich pracowników potraktować jednakowo, mogą sięgnąć do bieżących zasobów i z nich sfinansować prezenty.

Świąteczne prezenty dla pracowników a podatek

Wszelkie dodatkowe świadczenia od zakładu pracy, w tym o charakterze socjalnym, stanowią przychód ze stosunku pracy, niezależnie od postaci (pieniężna, rzeczowa). Zatem bony, paczki, bilety do teatru, karty podarunkowe czy przedpłacone (prepaid) również mieszczą się w kategorii przysporzenia majątkowego.

Jednak nie wszystko bezwzględnie podlega opodatkowaniu. Zwolniona z podatku dochodowego jest wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 1.000 zł.

Do końca 2023 r. obowiązuje podwojony limit zwolnienia, wynoszący 2.000 zł.

Poza zwolnieniem znajdują się bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi, które rzeczowymi świadczeniami nie są.

Zwolnienie ma więc zastosowanie, o ile:

świadczenia mają postać rzeczową lub finansową

w całości zostały sfinansowane z ZFŚS (świadczenie nie może być zakupione częściowo z funduszu, a częściowo ze środków np. obrotowych)

są związane z prowadzeniem przez pracodawcę działalności socjalnej w rozumieniu ustawy o zfśs (stosowanie kryteriów socjalnych)

łączna wartość wszystkich świadczeń w danym roku nie przekracza kwoty 2.000 zł

Ze świadczeń pieniężnych można wymienić zapomogi, karty przedpłacone (­prepaid). Te ostatnie to instrument dostępu do określonych wartości pieniężnych, który umożliwia regulowanie zobowiązań pieniężnych takich jak płatność za towary lub usługi. Karta przedpłacona jest więc środkiem płatniczym. Stąd, jeśli karta została sfinansowania z zfśs, to podlega zwolnieniu z podatku dochodowego do wyznaczonego limitu. Z kolei do rzeczowych świadczeń można zaliczyć paczki, kosze z artykułami spożywczo-przemysłowymi, bilety do kina, teatru.

Odrębną grupą są karty (kupony) upominkowe, zwane inaczej elektronicznymi bonami towarowymi. Zastępują tradycyjne, papierowe bony/talony towarowe, ale pełnią tę samą funkcję. Inny jest tylko nośnik, czyli magnetyczna karta. Ma ona określony nominał i do tej wartości posiadacz może dokonać wymiany karty na towar z oferty w oznaczonej sieci sklepów (wystawcy karty), np. zakupić odzież, kosmetyki. Dla celów podatkowych takie karty są traktowane jak znaki uprawniające do wymiany na towar/usługę, a to oznacza, że nie ma do nich zastosowania zwolnienie z PIT.

W przeciwieństwie do karnetów sportowych czy wejściówek do kina, karta podarunkowa, podobnie jak bon paliwowy czy turystyczny, nie jest rzeczą. Znaki te zastępują co prawda środki pieniężne, ale nie są powszechnie akceptowanym środkiem płatniczym jak pieniądz czy karta kredytowa.

Świadczenia finansowane ze środków obrotowych oraz wymienione już karty upominkowe podlegają opodatkowaniu od pełnej wartości.

Warto wspomnieć, że po wyczerpaniu limitu zwolnienia z podatku dla świadczeń z zfśs (nadwyżka ponad 2.000 zł) świadczenia te jako przychody ze stosunku pracy mogą być objęte ulgą – zerowy PIT, z której dany pracownik korzysta – ulga dla seniora, dla młodych do 26. roku życia, dla rodzin 4+ czy na powrót, o ile tu nie został przekroczony limit 85.528 zł na rok.