Koła gospodyń wiejskich. Ważne zmiany dla osób zarządzających NGO

Sławomir Liżewski

Autor: Sławomir Liżewski

Dodano: 22 lipca 2021
Ręka młodej osoby trzyma długopis i dokumenty

22 lipca br. weszły w życie przepisy nowelizujące ustawę o kołach gospodyń wiejskich. Zmiany dotyczą m.in. zarządu tych organizacji i prowadzenia spraw związanych z rejestracją i przyznawaniem pomocy publicznej dla KGW.

Zgodnie z nowymi przepisami koło gospodyń wiejskich (KGW) ma obowiązek wybrać zarząd KGW w ciągu 3 miesięcy od dnia dokonania wpisu do rejestru. W przypadku niewywiązania się KGW z tego obowiązku KGW przechodzi w stan likwidacji (art. 7 ust. 3–5 ustawy o kołach gospodyń wiejskich).

Z nowego brzmienia art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o KGW wynika, że zarząd KGW, a w przypadku gdy zarząd KGW nie został wybrany – komitet założycielski, składa do kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) właściwego ze względu na siedzibę tego koła wniosek o wpis KGW do rejestru, dołączając do niego:

1)     statut KGW lub oświadczenie o przyjęciu przez koło wzorcowego statutu;

2)     uchwałę o wyborze zarządu KGW, a w przypadku gdy zarząd nie został wybrany – uchwałę założycieli koła o wyborze komitetu założycielskiego;

3)     uchwałę założycieli KGW o przyjęciu statutu.

Wniosek taki powinien zawierać w szczególności:

  • nazwę KGW oraz jego siedzibę i adres;
  • listę założycieli KGW z podaniem ich imion i nazwisk oraz miejsc zamieszkania;
  • oświadczenia założycieli KGW o woli wejścia w skład jego członków oraz o miejscu zamieszkania na terenie działalności koła;
  • adres do doręczeń;
  • informacje o osobie albo osobach umocowanych do reprezentacji koła i sposobie tej reprezentacji;
  • własnoręczne podpisy członków zarządu koła, a gdy zarząd koła nie został wybrany – osób wybranych w skład komitetu założycielskiego.
Zapamiętaj!

Nowelizacja wprowadziła zasadę, że wszelkich czynności rejestracyjny dotyczących kół gospodyń wiejskich dokonuje kierownik biura powiatowego ARiMR, a nie prezes ARiMR.

Wniosek o wpis KGW do rejestru za pomocą formularza udostępnionego na stronie internetowej ARiMR składa osoba upoważniona odpowiednio przez zarząd koła albo komitet założycielski.

Ponadto, dodano do ustawy o kołach gospodyń wiejskich art. 23a i 23b, zgodnie z którymi KGW może otrzymać z budżetu państwa pomoc finansową przeznaczoną na realizację swoich zadań. Pomoc tę przyznaje się KGW jeden raz w danym roku. Pomoc finansową przyznaje się na wniosek KGW, w drodze decyzji, przez kierownika biura powiatowego ARiMR właściwego ze względu na siedzibę tego koła. Wniosek o przyznanie pomocy składa się na formularzu opracowanym i udostępnionym przez ARiMR, w terminie wskazanym w ogłoszeniu. Wniosek o wpis KGW do rejestru oraz wniosek o przyznanie pomocy finansowej można składać za pomocą formularza udostępnionego na stronie internetowej ARiMR. Wnioski składa osoba upoważniona odpowiednio przez zarząd koła albo komitet założycielski. Dokumenty dołączone do tych wniosków składa się w postaci elektronicznej.

Dokumenty dołączone do wniosku o wpis KGW do rejestru oraz wniosku o przyznanie pomocy finansowej składa się w postaci elektronicznej:

1)     w przypadku dokumentów, które wymagają opatrzenia podpisem przez osobę trzecią:

a) te dokumenty sporządzone w postaci elektronicznej, opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym albo

b) elektroniczne kopie tych dokumentów zapisane w formacie określonym w przepisach wydanych na podstawie ust. 5;

2) w przypadku dokumentów innych niż określone w pkt 1 – te dokumenty utworzone za pomocą formularza udostępnionego na stronie internetowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Do złożenia wniosku o:

  • wpis KGW do rejestru,
  • przyznanie pomocy finansowej

– za pomocą formularza udostępnionego na stronie internetowej ARiMR, jest wymagane uwierzytelnienie osoby upoważnionej do złożenia wniosku.

Z przepisów przejściowych wynika m.in., że KGW wpisane do Krajowego Rejestru Kół Gospodyń Wiejskich przed 22 lipca 2021 r., które nie dokonało, zgodnie ze statutem, wyboru zarządu koła, ma obowiązek zrobić to do 22 października 2021 r. W przeciwnym przypadku koło przechodzi w stan likwidacji.

W przypadku gdy decyzja w sprawie wpisu KGW do Krajowego Rejestru Kół Gospodyń Wiejskich, wpisu zmian do Krajowego Rejestru Kół Gospodyń Wiejskich albo wykreślenia koła gospodyń wiejskich z rejestru została wydana przed 22 lipca 2021 r., do:

  • uchylenia i zmiany takiej decyzji właściwy jest kierownik biura powiatowego ARiMR, jeżeli uchylenie albo zmiana dotyczą decyzji, od której nie wniesiono odwołania, albo dyrektor oddziału regionalnego ARiMR – gdy decyzja stała się ostateczna na skutek rozpatrzenia odwołania przez organ drugiej instancji;
  • stwierdzenia nieważności decyzji właściwy jest dyrektor oddziału regionalnego ARiMR, a w przypadku decyzji wydanej przez organ drugiej instancji – prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;
  • wznowienia postępowania właściwy jest kierownik biura powiatowego ARiMR, jeżeli postępowanie, którego wznowienie dotyczy, zakończyło się decyzją, od której nie wniesiono odwołania, albo dyrektor oddziału regionalnego ARiMR – gdy decyzja stała się ostateczna na skutek rozpatrzenia odwołania przez organ drugiej instancji; podanie o wznowienie postępowania wnosi się do kierownika biura powiatowego ARiMR;
  • stwierdzenia wygaśnięcia decyzji właściwy jest kierownik biura powiatowego ARiMR.

W odniesieniu do pomocy publicznej, o której mowa wyżej:

  • postępowania w sprawie o przyznanie pomocy finansowej wszczęte i niezakończone decyzją ostateczną przed 22 lipca 2021 r., prowadzone dotychczas przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, prowadzi od 22 lipca 2021 r. minister właściwy do spraw rozwoju wsi;
  • w przypadku wydania przed 22 lipca 2021 r. przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego decyzji w sprawach dotyczących pomocy finansowej, właściwym do uchylenia, zmiany i stwierdzenia nieważności takiej decyzji oraz do wznowienia postępowania zakończonego taką decyzją jest minister właściwy do spraw rozwoju wsi;
  • akta spraw dotyczących pomocy w toczących się dotychczas przed ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego postępowaniach minister ten przekazuje ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi niezwłocznie od 22 lipca 2021 r.;
  • przekazanie akt następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego, który zawiera wykaz przekazywanych dokumentów oraz wykaz spraw, których dotyczą te dokumenty.

 

Podstawa prawna: 

- ustawa z 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o kołach gospodyń wiejskich (Dz.U. z 2021 r. poz. 1240).

Autor: Sławomir Liżewski prawnik, doradca organizacji pozarządowych
Sławomir Liżewski

Autor: Sławomir Liżewski

Prawnik, specjalista w zakresie podatków i prawa gospodarczego

Nr 274 wrzesień 2024

Nr 274 wrzesień 2024
Dostępny w wersji elektronicznej