Takie stanowisko zajął WSA we Wrocławiu w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I SA/Wr 407/24). W przedmiotowej sprawie faktury za usługi ustanowienia służebności przesyłu zostały wystawione przez nadleśnictwo w 2016 roku, wtedy bowiem powstał obowiązek podatkowy. Wynikające z tego obowiązku zobowiązanie podatkowe przedawniło się z upływem 2021 roku, bowiem nie wystąpiły okoliczności skutkujące zawieszeniem lub przerwaniem biegu terminu przedawnienia.
Poznaj najnowszy wyrok WSA dotyczący korekty faktur po przedawnieniu
Podatnik nie ma możliwości wystawienia faktur korygujących po upływie przedawnienia podatku.
Nadleśnictwo nie mogło więc po upływie 2021 roku dokonać korekty faktur korygujących z 2021 roku, którymi wcześniej skorygowało faktury za 2016 rok. Przeszkodą do dokonania takich korekt faktur był upływ terminu przedawnienia zobowiązania z tytułu VAT za 2016 rok.
Spór o korektę faktur
W sprawie nadleśnictwo wystawiło faktury za zobowiązania powstałe w 2016 roku z tytułu czynszu za umowę przesyłu (w kwocie był podatek od nieruchomości). Po kontroli organów podatkowych ustalono wyższy podatek od nieruchomości za 2016 rok. W konsekwencji nadleśnictwo w 2021 roku wystawiło spółce faktury korygujące wystawione w 2016 roku. Spółka ich nie opłaciła. Sprawa toczyła się przed sądami powszechnymi o zapłatę. W 2023 roku sąd apelacyjny zasądził na rzecz nadleśnictwa konieczność dopłaty podatku od nieruchomości, jednak bez odsetek za zwłokę.
Problemy związane z przedawnieniem zobowiązań podatkowych
Nadleśnictwo chciało dokonać korekty faktury korygującej wystawionej w 2021 roku. W tym stanie faktycznym organ podatkowy uznał, że zobowiązanie się przedawniło i nadleśnictwo nie może dokonać powyższej korekty. W ocenie organu czynsz zafakturowany przez nadleśnictwo fakturami korygującymi wystawionymi w 2021 roku był czynszem za 2016 rok, który przedawnił się z końcem 2021 roku. Z tego wynika, że nie może być już po tej dacie korygowany ani in minus, ani in plus.
Korekta faktur a powstanie obowiązku podatkowego
Z takim stanowiskiem organu nie zgodziło się nadleśnictwo, w jego ocenie obowiązek podatkowy z tytułu dopłaty czynszu za 2016 rok powstał w dacie wystawienia faktur korygujących, czyli w 2021 roku, bowiem faktura korygującą jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT i jej wystawienie kreuje obowiązek podatkowy w roku jej wystawienia.
W ocenie nadleśnictwa, ponieważ obowiązek podatkowy powstały w związku z wystawieniem faktur korygujących w 2021 roku przekształcił się w zobowiązanie podatkowe także w 2021 roku, to zobowiązanie podatkowe nie mogło powstać w 2016 roku, a co za tym idzie, nie mogło się przedawnić z końcem roku jego powstania (koniec 2021 roku).
Stanowisko WSA we Wrocławiu w kwestii korekty faktur
W rozpoznawanej sprawie sąd przyznał rację organowi podatkowemu. Zauważył, że istotą faktury korygującej jest korekta faktur pierwotnych – faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości (faktura korygująca w systemie VAT ma taką samą wartość dowodową jak faktura wystawiona pierwotnie).
Skutki przedawnienia zobowiązań podatkowych
Zatem nadleśnictwo nie jest uprawnione do wystawienia faktury korygującej w 2023 roku, bowiem termin przedawnienia zobowiązania podatkowego – w rozumieniu art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej – nastąpił z upływem roku 2021 (faktury pierwotne dokumentowały sprzedaż z 2016 roku). W 2023 roku nadleśnictwo nie jest już uprawnione do obniżenia/zwiększenia podstawy opodatkowania oraz zmian kwot podatku należnego ze wskazanych faktur korygujących z 2021 roku.
Brak uprawnień do obniżenia podstawy opodatkowania poprzez korektę faktur
Nadleśnictwo nie jest uprawnione do wystawienia faktur korygujących, obniżających wartość wynagrodzenia wynikającego z faktur korygujących z roku 2021 wystawionych na spółkę, doprowadzając wartość tego wynagrodzenia do kwot ustalonych w wyroku przez sąd apelacyjny, a tym samym do obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego za ten okres rozliczeniowy o kwotę wynikającą z tych faktur korygujących.
wyrok WSA we Wrocławiu z 3 września 2024 r., sygn. akt I SA/Wr 407/24,
art. 70 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 2383),
art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret 3, art. 106j ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.).