Zmiana dotyczy rozporządzenia ministra infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.
Będą wyższe stawki dla prywatnych pojazdów pracowników używanych do celów służbowych
Zmienią się zasady zwrotu kosztów używania prywatnych pojazdów pracowników do celów służbowych, który jest dokonywany w formie tzw. kilometrówki. Podwyższenie stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdów prywatnych pojazdów pracowników wykorzystywanych na potrzeby pracodawcy przewiduje projekt rozporządzenia ministra infrastruktury zmieniającego dotychczas obowiązujące w tym zakresie regulacje.
Nowe przepisy utrzymują zasadę, że koszty używania pojazdów do celów służbowych pokrywa pracodawca według stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu. Modyfikacja dotyczy natomiast ich wysokości. Po wejściu nowelizacji w życie stawki te nie będą mogły być wyższe niż:
dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika:
do 900 cm3 – 0,89 zł (obecnie 0,5214 zł),
powyżej 900 cm3 – 1,038 zł (obecnie 0,8358 zł),
dla motocykla – 0,69 zł (obecnie 0,2302 zł),
dla motoroweru – 0,42 zł (obecnie 0,1382 zł).
W uzasadnieniu podkreślono, że ostatnia nowelizacja omawianego rozporządzenia miała miejsce w 2007 roku, zaś od tamtej pory realne koszty eksploatacji pojazdów uległy znaczącemu wzrostowi. Uzasadniając podwyższenie przedmiotowych stawek, projektodawcy zwrócili również uwagę na fakt, że do Ministerstwa Infrastruktury były kierowane liczne petycje i monity w tej sprawie, m.in. ze strony posłów, Związków Zawodowych Listonoszy Poczty Polskiej, Związku Zawodowego Leśników RP oraz od obywateli.
Nowelizacja ma zacząć obowiązywać od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. W opinii projektodawców taki termin wejścia w życie projektowanego rozporządzenia ułatwi zarówno rozliczanie należnych ryczałtów przez pracowników, którym taki ryczałt będzie przysługiwał, jak i przez pracodawców, którzy będą taki ryczałt wypłacać pracownikom.
Źródło:
projekt (z 11 października 2022 r.) rozporządzenia ministra infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie używania samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy w celu realizacji przez pracownika czynności służbowych.