Pytanie: Stowarzyszenie prowadzące działalność gospodarczą i rozliczające się na księgach handlowych oraz z VAT-em chce zakończyć działalność. Jakie procedury należy w tym celu wykonać? Czy trzeba zrobić dwa sprawozdania finansowe – na dzień otwarcia likwidacji i na dzień zamknięcia?
Pytanie: Jak zlikwidować i rozwiązać izbę gospodarczą nie prowadzącą działalności gospodarczej zarejestrowaną w KRS? Izba posiada statut w którym nie określono zasad likwidacji izby. W ustawie o izbach gospodarczych art. 14 ust. 3 określono zasadę likwidacji "W razie rozwiązania izb, o których mowa w ust. 1, likwidator, powołany stosownie do ustaleń statutu, wykonuje postanowienia statutu dotyczące przeznaczenia majątku izb. W razie braku środków izb, koszty likwidacji pokrywa się ze środków ich członków." Czy w takim stanie faktycznym i prawnym należy najpierw zmienić statut a dopiero likwidować izbę? Czy też można likwidować izbę gospodarczą nie zmieniając dotychczasowego statutu?
Zobacz także
Czy spółdzielnia może zastosować 9% stawkę CIT? >
Czy można zastosować zwolnienie z CIT odszkodowania wykorzystanego na odbudowę spalonego budynku spółdzielni?
Jak postępować w przypadku konieczności wystawienia faktury w trybie offline?
Kiedy działalność NGO jest zwolniona z podatku CIT?
Pytanie: Jesteśmy stowarzyszeniem nieprowadzącym działalności gospodarczej, w trakcielikwidacji. Wszystkie formalności zostały w tym zakresie poczynione, a proces likwidacjidobiega końca. Po zdaniu lokalu do spółdzielni mieszkaniowej otrzymaliśmy korektę dotyczącąrozliczenia za wodę. Wynika z niej, że mamy nadpłatę w spółdzielni, ale do zwrotu dojdzienajprawdopodobniej dopiero pod koniec roku (takie są okresy rozliczeniowe w spółdzielni), a my chcemy zakończyć likwidację 22 czerwca. Czy w związku z tym możemy napisać pismo do spółdzielni z prośbą, aby nadpłatę wynikającą z ww. faktury korygującej przekazali na konto innej instytucji/stowarzyszenia o profilu zbliżonym do naszej i tym samym zakończyć likwidację, nie czekając na zwrot ze spółdzielni? W naszych księgach zaksięgowalibyśmy taką operację jako rozrachunki ze spółdzielnią oraz z drugiej strony jako darowizna przekazana.
Pytanie: Chcemy dokonać likwidacji stowarzyszenia, które ma status OPP i korzystało z 1%. Co ze zgromadzonymi środkami z tego tytułu?
Odpowiedź: Ustawa z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2023 r. poz. 571) wskazuje w art. 27 ust 2, iż otrzymane przez organizację pożytku publicznego środki finansowe pochodzące z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych mogą być wykorzystane wyłącznie na prowadzenie działalności pożytku publicznego.
Pytanie: Sporządzone zostało sprawozdanie finansowe stowarzyszenia na dzień rozpoczęcia likwidacji oraz CIT-8, w RZiS wykazano dochód. Czy takie sprawozdanie podlega zatwierdzeniu i czy wymagana jest uchwała, na co zostanie przekazany dochód i czy może być przekazany na pokrycie strat z lat ubiegłych? Drugie sprawozdanie sporządzono od dnia rozpoczęcia likwidacji do końca roku. Jeśli odpowiedź na pytanie pierwsze jest pozytywna, to na koniec roku. jak powinno wyglądać przeksięgowanie wyniku, skoro do tej pory nie zostało zatwierdzone sprawozdanie na dzień rozpoczęcia likwidacji?
© Wydawnictwo Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies. Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.