NGO z zasady prowadzą działalność powszechnie użyteczną i prospołeczną. Stąd ustawodawca w celu zachęcenia do wspierania takiej aktywności przewidział preferencje podatkowe dla NGO, które mają odciążyć koszty prowadzenia działalności wspieranej przez państwo. Jednak skorzystanie z tej preferencji wymaga spełnienia określonych wymogów, które zostały opisane w tym artykule.
Pytanie: Fundacja prowadzi działalność gospodarczą i statutową, w związku z tym wydziela też koszty administracyjne. Na koszty administracyjne składają się wynagrodzenia prezesa i głównej księgowej, materiały biurowe, najem pomieszczenia i inne, które dotyczą obu działalności. Przez ostatnie lata fundacja generuje stratę i pokrywana jest ona z funduszu zapasowego. Koszty administracyjne rozliczane są współczynnikiem przychodu z działalności gospodarczej/przychody ogółem (przychody z działalności gospodarczej, otrzymane darowizny, otrzymane granty, odsetki od lokat bankowych, zwrot nadpłaconych składek ZUS, roczna korekta VAT). Wyliczonym procentem rozlicza się koszty administracyjne w części przypisanej do kosztów działalności gospodarczej.
Koszty działalności gospodarczej powiększone o koszty administracyjne przypisane w odpowiedniej kwocie działalności gospodarczej przewyższają przychody z działalności gospodarczej. Fundacja płaci podatek CIT, ponieważ dochód przeznacza na inne cele niż statutowe. Czy ta metoda jest właściwa?
Na podstawie regulacji, które wejdą w życie z początkiem 2023 roku, wolne od podatku dochodowego będą dochody przedsiębiorstw społecznych wydatkowane na cele związane z reintegracją społeczną i zawodową swoich pracowników, w części niezaliczonej do kosztów uzyskania przychodów. Takie zmiany w przepisach o CIT wprowadza ustawa o ekonomii społecznej.
© Wydawnictwo Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies. Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.