Odpowiedź: Wynagrodzenie oraz odprawę emerytalną należy wypłacić w ostatnim dniu zatrudnienia. A jeżeli świadczenie z ZUS nie wpłynie na konto pracownika do dnia wypłaty, to wynagrodzenie i odprawa będą objęte ulgą zerowego PIT dla seniora.
Co z ulgą dla seniora przy odprawie emerytalnej

Pytanie: Nasz pracownik osiągnął wiek emerytalny. W związku z tym rozwiązujemy z nim stosunek pracy na mocy porozumienia stron 26 marca 2025 r. Pracownik pracuje u nas 6 lat. Jesteśmy firmą, która zatrudnia do 20 pracowników. Czy musimy wypłacić pracownikowi odprawę emerytalną w wysokości 1-miesięcznego wynagrodzenia? Czy jeżeli wynagrodzenia wypłacamy do 10. dnia miesiąca, to wynagrodzenie wraz z odprawą powinniśmy wypłacić w ostatnim dniu zatrudnienia, czy do 10. dnia miesiąca? Czy pracownik może skorzystać z ulgi dla seniora w stosunku do odprawy emerytalnej, skoro nie otrzyma jeszcze emerytury? Jak rozliczyć odprawę z urzędem skarbowym i ZUS?
Dowiesz się, kiedy należy wypłacić wynagrodzenie i odprawę emerytalną pracownikowi kończącemu zatrudnienie.
Poznasz zasady stosowania ulgi zerowego PIT dla seniora w odniesieniu do odprawy emerytalnej.
Zrozumiesz, jakie warunki musi spełnić pracownik, aby skorzystać z ulgi dla seniora mimo niepobierania emerytury.
Otrzymasz wskazówki dotyczące rozliczeń z ZUS i urzędem skarbowym w przypadku wypłaty odprawy emerytalnej.
Jak wynika z art. 921 Kodeksu pracy, pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje odprawa pieniężna w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia. Pracownik, który otrzymał odprawę, nie może ponownie nabyć do niej prawa. W praktyce oznacza to, że odprawę emerytalną wypłaca się pracownikowi, jeżeli:
spełnia wymagania niezbędne do przyznania emerytury,
nastąpi ustanie stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę,
nie została mu wcześniej wypłacona odprawa emerytalna/rentowa.
Z kolei ulga zerowy PIT dla seniora przysługuje osobom, które osiągają przychody, z tytułu których podlegają ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz:
osiągnęły wiek 60 lat – dla kobiet i 65 lat – dla mężczyzn i
pozostaną na rynku pracy i mimo nabycia uprawnień do emerytury zrezygnują z jej pobierania.
Z ulgi dla seniora mogą skorzystać również osoby, które mają przyznaną emeryturę, lecz jej nie pobierają. Ulgą dla seniora są objęte przychody:
ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,
umowy zlecenia, od której są odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne,
z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych, podatkiem liniowym lub ryczałtem ewidencjonowanym,
z zasiłku macierzyńskiego.
W rezultacie ulga dla seniora nie przysługuje seniorom wykonującym umowę o dzieło bądź umowę zlecenia, od której nie są opłacane składki na ubezpieczenia społeczne.
Limit dochodów uprawniający do ulgi dla seniora wynosi 85.528 zł. Można z niej skorzystać w rozliczeniu rocznym PIT lub już na etapie obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy. W przypadku gdy podatnik złoży płatnikowi pisemne oświadczenie, że spełnia warunki do stosowania tego zwolnienia, płatnik nie pobiera podatku najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymał oświadczenie, nie dłużej niż do upływu terminu wskazanego przez podatnika. Jeżeli pracownik powiadomi pracodawcę o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, płatnik nie uwzględnia zwolnienia najpóźniej od kolejnego miesiąca, w którym otrzymał powiadomienie.
Należy przy tym pamiętać, że oświadczenie podatnika jest składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia i musi zawierać klauzulę o następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
Odprawę emerytalną/rentową zalicza się do przychodów ze stosunku pracy, a tym samym korzysta ona ze zwolnienia od podatku w ramach ulgi zerowego PIT dla seniorów.Z ulgi dla seniora może skorzystać zarówno osoba, która osiągnęła powszechny wiek emerytalny i nie wystąpiła o przyznanie emerytury, jak też osoba, której emeryturę przyznano (posiada status emeryta), ale jej nie pobiera. W konsekwencji, ulgę dla seniora należy zastosować do wszystkich wypłacanych wynagrodzeń, jak również odprawy emerytalnej, po spełnieniu przez pracownika łącznie następujących warunków:
osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego wynoszącego 60 i 65 lat odpowiednio dla kobiet i mężczyzn,
złożenia oświadczenia o posiadaniu uprawnienia do ulgi dla seniora, przy czym musi ono zawierać – o czym wcześniej wspomniano – klauzulę dotyczącą odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia,
w miesiącu, w którym będą wypłacane świadczenia objęte ulgą dla seniora (np. wynagrodzenia za pracę, odprawa emerytalna, ekwiwalent za urlop), zatrudniony nie może jeszcze pobierać emerytury, pomimo ukończenia 60./65. roku życia.Odpowiedzialność za ewentualne nieuprawnione skorzystanie z ulgi dla seniora ponosi pracownik, co potwierdza w złożonym oświadczeniu.
Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia składkowego, podstawy wymiaru składek nie stanowią odprawy pieniężne przysługujące w związku z przejściem na emeryturę lub rentę. Należy natomiast potrącić składki ZUS od wynagrodzenia. Przy czym zarówno pensja miesięczna, jak też odprawa będą objęte ulgą zerowego PIT dla seniorów.
W jakim terminie wypłacić ostatnie wynagrodzenie przed przejściem na emeryturę – stanowisko resortu pracy.
Co się zaś tyczy terminu wypłaty miesięcznej pensji, resort pracy w piśmie z 16 września 2010 r. (w odpowiedzi na interpelację poselską Nr 17841) stwierdza że „[…] Dzień, w którym dochodzi do ustania stosunku pracy, powinien być również dniem wypłaty należnego pracownikowi wynagrodzenia za pracę. Ustanie zatrudnienia oznacza bowiem zerwanie dotychczasowej więzi prawnej między stronami stosunku pracy i zobowiązuje je do wzajemnego rozliczenia się z obowiązków wynikających z zakończonej umowy. Podstawowym obowiązkiem pracodawcy, wynikającym z zatrudniania pracownika, jest wypłacanie mu wynagrodzenia za wykonywaną pracę. Ponieważ wynagrodzenie należy się pracownikowi, nie zaś byłemu pracownikowi, to w przypadku ustania zatrudnienia wypłaty wynagrodzenia należy dokonać najpóźniej w dniu rozwiązania stosunku pracy. Wypłata wynagrodzenia w terminie późniejszym, już po ustaniu zatrudnienia, jest możliwa jedynie w wyjątkowych przypadkach, gdy ustalenie wysokości wynagrodzenia należnego do dnia ustania zatrudnienia nie jest możliwe z przyczyn obiektywnych”.
Należy wyjaśnić, że chodzi tu o zmienne miesięczne, kwartalne czy roczne składniki wynagrodzenia, których wysokość nie jest jeszcze znana w dniu, w którym umowa uległa rozwiązaniu.
art. 921 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2025 r. poz. 277 ze zm.).
art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.).
§ 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2025 r. poz. 316).
Podobne artykuły
Zobacz również
Nasz magazyn Pokaż listę wydań »
nr 284 kwiecień 2025
